بازگشت

منشأ اشتباه چيست؟


آنچه براي مورخين و ارباب مقاتل موجب اشتباه گرديده، اين است كه كنيه عبداللَّه بن عمير، «ابووهب» و كنيه همسرش «ام وهب» مي باشد منتها آنان به كنيه خود عبداللَّه كمتر توجه نموده اند تا كنيه همسرش «ام وهب» آنگاه ملاحظه نموده اند كه در جريان عاشورا صحبت از «ام وهب» نيز هست كه تلاش كرده و به ميدان رفته و... سپس تصور كرده اند كه اين «ام وهب» با اين تلاش و با اين خصوصيات، مادر «وهب» نامي است كه شخصاً در كربلا بوده و با آن خصوصيات ياد شده به شهادت رسيده است و تدريجاً عبداللَّه بن عمير از «ابووهب كلبي» به وهب كلبي تبديل و با مرور زمان از كتابي به كتاب ديگر منتقل شده است، در صورتي كه «ام وهب» نه مادر يك شهيد بلكه همسر يك شهيد است به نام عبداللَّه بن عمير كه كنيه اش ابووهب است و مادر همين «ابووهب» نيز در كربلا بود و امام عليه السلام او را دعا نمود و تسلي خاطر داد ولي كنيه وي «ام وهب» نيست و اگر كنيه اي داشته به مناسبت نام فرزند شهيدش «ام عبداللَّه» بوده است.

البته در كتب تاريخ و رجال و در ميان مورخان و رجال شناسان نظير اين نوع اشتباه


فراوان وجود دارد كه در اثر تعدد اسم اشخاص به وجود آمده است؛ زيرا در ميان اعراب معمول است كه افراد گاهي با اسم و گاهي با لقب يا كنيه و گاهي با هر سه معروف مي گردند و حتي گاهي يك فرد داراي القاب و كنيه هاي متعدد مي باشد.

اين بود بررسي ما، در باره اشتباهي كه در مورد عبداللَّه بن عمير، ابووهب، يا وهب بن عبداللَّه به وجود آمده است.

و اما در مورد وهب نصراني اگر در اصل هم صحيح باشد فروع قضيه نيازمند بحث و بررسي است و جايش در اين كتاب نيست.