بازگشت

نام گذاري


امام رضا عليه السلام از پدران خويش از امام سجاد عليه السلام روايت مي كند كه اسماء بنت عميس (قابله فاطمه زهراء) مي گويد هنگامي كه حسين متولد شد رسول الله (ص) وارد شدند و از من خواستند كه حسين را در حضور وي آورم، كودك را آوردم در دامن خويش نهاد در گوش راست وي اذان و در گوش چپ وي اقامه قرائت نمودند. آنگاه روي نموده به علي از وي خواستند تا فرزند خويش را نام گذاري نمآيند. علي اظهار مي دارد من در اين مورد بر رسول الله (ص) پيشي نمي گيرم، رسول الله (ص) نيز مي فرمايد من نيز بر خداي عزوجل سبقت نمي گيرم، آنگاه جبرئيل به همراه هزار فرشته فرود مي آيد و ولادت حسين را تهنيت مي گويد؛ مي گويد خداي عزوجل سلام ابلاغ مي نمايد و مي فرمايد فرزند خويش همنام فرزند هارون شبير نام گذاري نما. حضرت نيز وي را شبير يعني حسين نام گذاري مي نمايد. آنگاه كه روز هفتم فرا مي رسد، رسول الله (ص) در گوسفند قوچ عقيقه مي نمايد. يك ران آن را به قابله هديه مي كند موهاي سر كودك را مي تراشد و به وزن آن نقره صدقه مي پردازد، و سر كودك را با خلوق (گياه خوشبو) معطر مي سازد. [1] .

اين رفتار آموزنده رسول الله (ص) در هنگام ولادت كودكان است كه آداب ديني را كه با نيك فرجامي افراد پيوند دارد مي آموزد. در آغازين روز ولادت نداي توحيد و نبوت بر گوش وي مي نوازد و فطرت خدا آگاه وي را با معارف فطري آشنا مي سازد، كه گفتن اذآن و اقامه اين گونه نقش موثر ايفا مي نمايد. و نيز رعايت آداب و ادب در نام گذاري فرزندان كه به بزرگترها واگذاري مي نمايد. و زحمات ماما را از نگر دور نمي دارد. و خوشبو نمودن كودك و شستشوي وي و رعايت بهداشت، آنگاه در نام گذاري كودك كه يك امر مهم است و بايد با فرهنگ و باورهاي سازگار باشد مي آموزد كه چگونه و چه نامي را بايد براي كودكان بر گزيد.

ليكن آنچه خاندان عترت را از سايرين ممتاز مي سازد، اين كه تمام شوون آنان ملكوتي است و حتي نام گذاري آنان نيز از جانب خداي سبحان است و همان گونه كه نام گذاري برادرش مجتبي حسن با اذن خداي عزوجل شكل گرفت، نام گذاري حسين عليه السلام نيز به همان منوال به رهنمود خدا شكل مي گيرد و نام فرزندان هارون پيامبر كه جانشين موسي عليه السلام بود براي فرزندان جانشيني رسول الله (ص) علي بن آبي طالب انتخاب مي شوند.


پاورقي

[1] بحار، ج 43 از صفحه 237 تا 242.