بازگشت

نقش زنان در روز عاشورا


ما در حادثه كربلا به جريان عجيبي برخورد مي كنيم و آن اينكه مي بينيم در اين حادثه، مرد نقش دارد، زن نقش دارد، پير و جوان و كودك، نقش دارند. سفيد و سياه نقش دارند، عرب و غير عرب نقش دارند، طبقات و جنبه هاي مختلف نقش دارند، گويي اساسا در قضا و قدر الهي مقدر شده است كه در اين حادثه، نقش هاي مختلف از طرف طبقات مختلف ايفا بشود، يعني اسلام نشان داده بشود اينكه عرض مي كنم زن نقش دارد، منحصر به زينب - سلام الله عليها - نيست. در اين زمينه داستانها داريم. ما در كربلا يك زن شهيد داريم و آن زن جناب عبدالله عمير كلبي است. دو زن ديگر داريم كه رسما وارد ميدان جنگ شده اند، ولي ابا عبدالله مانع شد و به آنها امر فرمود كه برگرديد و آنها برگشتند، مادرهايي، ناظر شهادت فرزندانشان بوده و اين را، در راه خدا به حساب آورده اند. همچنين ما در كربلا، پانزده نفر به نام موالي مي بينيم. مخصوصا كه يكي از آنها به نام مولي خوانده شده است: مولي شوذب، مولي عابس بن عبيد. علماي بزرگي مثل مرحوم حاجي نوري و مرحوم حاج شيخ عباس قمي، اين را تأييد كرده اند. . اشتباه نشود، منظور از مولا عابس، اين نيست كه غلام يا آزاد شده عابس بوده، بلكه به اين معني است كه هم پيمان او بوده، و گفته اند كه در جلالت قدر و شخصيت اجتماعي، از عابس بزرگ تر بوده است. [1] .


پاورقي

[1] حماسه حسيني، ج 1، ص 295.