بازگشت

اراده تشريعي نه اراده تكويني


در روايات آمده است كه: در عالم رؤيا پيغمبر (به امام حسين) فرمود: ان الله شاء ان يراك قتيلا، و ان الله شاء ان يراهن سبايا. [1] . البته مقصودي كه در آن زمان مي فهميده اند اراده تشريعي بوده نه اراده تكويني. مقصود از اراده تكويني، قضا و قدر حتمي الهي است و مقصود از اراده تشريعي، مصلحت و رضاي الهي است. مثل يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر. [2] .

نتيجه اين است كه طبق منطق روايات، حمل اهل بيت و زنان و كودكان بر اساس يك مصلحت بوده كه امثال ابن عباس نمي توانسته اند درك كنند. [3] .


پاورقي

[1] همانا خداوند خواسته است که تو را کشته و خانواده تو را اسير بيند.

[2] سوره بقره، آيه 185، خداوند راحتي و آسايش شما را خواسته و زحمت و سختي شما را نخواسته است.

[3] حماسه حسيني، ج 3، ص 348.