بازگشت

الگوي پاي بندي به حجاب و عفاف


از جلوه هاي بارز الگوي تربيتي نهضت عاشورا، حضور زنان همراه با تعهد و پاي بندي آنان به حرمت ها و مراعات مسائل حجاب و عفاف است ، اين نكته نشانگر اين مهم است كه حضور زنان در بيرون از خانه براي دفاع از حق و ولايت ، به شرط آن كه حريم عفاف و حدود الهي رعايت شود ممنوع نيست ، بلكه گاه لازم و ضروري است .اهل بيت امام حسين (ع) در سفر كربلا منادي متانت و عفاف بودند، اگر چه سپاه كوفه به حريم آنان بي حرمتي كردند.

«ام كلثوم » دختر علي (ع) وقتي به كوفه رسيدند.در جمع انبوه حاضران به سخن پرداخت و وقتي كه مردم كوفه به تماشاي آنان آمده بودند، فرياد زد: «يا اهل الكوفه اما تستحيون من الله و رسوله ان تنتظرون الي حرم النبي ؛ اي مردم كوفه ! آيا از خدا و رسولش شرم نمي كنيد از اين كه به حرم و دودمان پيامبر نگاه مي كنيد؟»

هنگام ورود اهل بيت : به شام نيز، ام كلثوم ، شمر را طلبيد و از او خواست كه آنان را از دروازه اي وارد كنند كه اجتماع كمتري باشد و سرهاي مطهر شهيدان را دورتر نگه دارند، تا مردم به تماشاي آنها پرداخته ، كمتر به چهره اهل بيت پيامبر(ص) نگاه كنند. اماشمر كه پليدي ذاتي او نمايان است ، كاملاً برعكس خواسته او عمل كرد و اسيران را ازدروازه ساعات وارد دمشق كرد.

همانند اين از حضرت سكينه نيز نقل شده است كه سهل بن سعد وقتي كه فهميد اين اسيران از دودمان پيامبرند، جلو رفت و از يكي از آنان پرسيد، تو كيستي ؟گفت :سكينه دختر امام حسين (ع) پرسيد: آيا كاري مي توانم برايتان انجام دهم . من سهل ، ياور جدت رسول خدا هستم ، حضرت سكينه فرمود: به نيزه داري كه اين سر را مي برد، بگو جلوتر از ماحركت كند، تا مردم به نگاه كردن آن مشغول شوند و به حرم رسول خدا(ص) چشم ندوزند، سهل به سرعت رفت و چهارصد درهم به نيزه دار داد، او هم سر مطهر را از زنان دور برد.

نمونه دلالت آميزتر، اعتراض حضرت زينب (س) به هتك حرمت و دفاع از حجاب است . حضرت در كاخ يزيد خطبه اي بي نظير ايراد فرمود و در اين زمينه نيز فرمود:

«اي زاده آزادشدگان فتح مكه ، آيا اين عدالت است كه همسران و كنيزان خودت را در پشت پرده ها قرار داده اي ، ولي دختران رسول خدا(ص) را به عنوان اسير، روانه كرده ، پرده هاي حرمت آنان را دريده ، چهره هايشان را آشكار ساخته اي و زير سلطه دشمنان از شهري به شهري مي گرداني ، آن گونه كه مردم شهرها و آبادي ها و قلعه ها و بيابان ها به آنان مي نگرند و دور و نزديك ، چهره آنان را تماشا مي كنند؟...»

الگوي تربيتي كه اكنون در پيامد اين جستارها، ارائه مي شود، اين است كه زينب (س) در تداوم خطي كه حضرت زهرا (س) در حمايت از امام معصوم(ع) و افشاگري عليه ظالمان داشت ، در نهضت كربلا دوشادوش حسين بن علي (ع) حضوري مؤثر داشت ، اما هيچ گاه موازين عفاف و حجاب را فراموش نكرد و اين گونه عفتي را به عنوان بهترين مدل تربيتي - ديني زنان جامعه اسلامي ارائه نمود.

بنابراين ، زينب كبري و دودمان رسالت ، چه با سخنان و چه با رفتارشان ، يادآور اين گوهر ناب گشتند كه كرامت انساني زن در سايه عفاف و حجاب تأمين مي شود. براي

زنان ، زينب و خاندان امام حسين (ع) الگوي حجاب و عفاف است ، اينان در عين مشاركت در حماسه عظيم و اداي رسالت حساس و خطير اجتماعي ، متانت و عفاف را هم مراعات كردند و اسوه و الگوي همگان شدند، تا آن جا كه امام سجاد نيز با تمام مشكلات مراقب شئون عفت و پاك دامني بانوان حماسه عاشورا بود و در كوفه به ابن زياد فرمود:

«مرد مسلمان و پاك دامني را همراه اين زنان بفرست ، اگر اهل تقوايي ؟»