بازگشت

سرور زنان جهان


در تفسير محيط نوشته ي ابوحيان اندلسي در شرح آيه ي 42 سوره ي آل عمران و اصطفاك علي نساء العالمين آمده است كه برخي از شيوخ و بزرگان ما گويند: كسي كه مورد نظر اين آيه است. فاطمه زهرا عليهاالسلام است و مي گويند: «ان فاطمه افضل نساء المتقدمات و المتأخرات لانها بضعة من رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم»: فاطمه ي زهرا عليهاالسلام برترين بانو در ميان زنان قديم و حال و آينده است، چرا كه او پاره ي تن رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم مي باشد.


و در كتاب فضايل الخمسه از صحاح سته جلد سوم همچنين بخاري در صحيح خود، كتاب بدء الخلق چاپ 1320 ه در مصر، ار رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم نقل مي كند كه حضرت فرمود: فاطمه پاره ي تن من است، بنابراين هر كس او را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است، و در مستدرك كه صحيحين (جلد سوم صفحه 153 چاپ سال 1324 ه حيدر آباد)، آمده است كه رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم به فاطمه مي فرمايد: خداوند با خشم تو به غضب مي آيد، و با خشنودي تو خشنود مي شود.

اما سخنش در مورد حضرت مريم كه مي فرمايد: و اصطفاك علي نساء العالمين مقصود از آن، عالم زمان خودش مي باشد. درست مانند فرمايش الهي كه مي گويد:

(و اسماعيل و اليسع و يونس و لوطا و كلا فضلنا علي العالمين.)

(انعام / 86)

مقصود آن نيست كه لوط از عيسي افضل، يا در فضل با او مساويست. و نه اين كه اسماعيل از پدرش ابراهيم خليل عليه السلام برتر است. يعني اينان در زمان نبوت خود از مردم زمان خويش برتر و والاتر بودند. اما در خصوص برترين بانو؛ قضيه فرق مي كند زيرا فاطمه ي زهرا از تمام زنان جهان در زمان خود و هر زمان ديگر برتر و افضل است. اين سخن رسول خدا است و پيامبر سخنش، برخاسته از وحي است.