بازگشت

دكتر هيكل و اماكن مقدسه


دكتر محمد حسنين هيكل كتابي تحت عنوان امپراتوري اسلامي و اماكن مقدسه به رشته ي تحرير درآورده كه در آن از كعبه ي مشرفه، و مسجد الحرام، و حرم مقدس پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم، و مسجد الاقصي، و كنيسه قيامت در بيت المقدس، كليساي مهد در بيت لحم، و مبكي يهود، سخن به ميان مي آورد. هيكل تمام عتبات مقدسه در عراق و مشهد مقدس امام رضا در ايران، قبور ائمه اطهار در بقيع را مورد تجاهل قرار مي دهد.

ترديدي نيست كه اين نويسنده ي فهيم، به خوانندگان مكتوبات خود هيچ سند و دليلي ارايه نمي دهد. اگر معيار اين گونه مسايل از نظر هيكل، كثرت زائرين و جمعيت انبوه آنهاست كه اين جمعيت انبوه به قبور عترت طاهره روي مي آورند، و هر ساعت صدها و هر روز هزاران و هر سال ميليونها نفر به زيارت مي روند، مي توان يك طرف قضيه را از نظر ظاهر بررسي كرد. و اگر مقياس و ملاك، عظمت صاحب قبر، و تاريخ و آثار آنان باشد، شهرت علي و حسين در اين زمينه توصيف ناپذير، و تجاهل به آن از طرف يك نويسنده، بويژه آن كه عرب باشد، و بالاخص اين كه مسلمان نيز باشد، جرمي است نابخشودني... بنابراين موضع غير قابل توجيه هيكل در مقابل آن، برخاسته از روح تعصب و تجاهل و عناد نخواهد بود.


مبكي يهود و كليساي مهد، از ديد هيكل از اماكن مقدسه محسوب مي شود، اما به قبور اهل بيت و عترت كه مي رسد، آن را مورد اعتراض قرار مي دهد! چرا؟!

گناه آنها چيست؟ جز آن كه خداوند رجس و پليدي را از ايشان زدوده، و آنها را پاك و مطهر ساخته، و دوستي و مودتشان، و درود بر آنها را واجب فرموده است؟ در صحيح بخاري نقل است كه: صحابه از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم پرسيدند چگونه بر او درود و تحيت فرستند؟ حضرت فرمود بگوييد: اللهم صلي علي محمد و آل محمد...».

اما متأسفانه برادران اهل سنت، درود بر خاندان پيامبر صلي الله عليه وآله وسلم را عمدا و از روي قصد ترك كرده و رها مي كنند... حتي راوي اين حديث نيز وقتي نام مقدس پيامبر را ذكر مي كند فقط بر پيامبر درود مي فرستد، و عمدا درود و صلوات بر خاندان او را ترك مي كند!»

آيا اين به آن معنا نيست همان گونه كه قرآن در مورد يهود مي گويد آنها گفتند: شنيديم و عصيان كرديم؛ يعني درست مانند كساني كه گوساله پرستي در قلوب آنها عجين شده است. (اشاره به آيه 93 سوره بقره) اينان نيز دچار همان گرفتاري و عصيان قوم يهوده شده اند، اينان نيز مي گويند و نقل مي كنند ولي به گفته ها و منقولات خود عمل نمي كنند. آيا اين همان مصداق شنيديم و عصيان كرديم و به ديگر سخن عناد و تعصب نمي باشد؟!

سؤالات

1- مشهورترين قول در مورد دفن سر مبارك حسين عليه السلام از چه كساني روايت شده و مضمون آن چه بوده است؟

2- عمارت فعلي موجود براي قبر مطهر حضرت حسين عليه السلام در چه سالي و به دستور چه كسي تجديد بنا شد؟