بازگشت

منطق منفعت و منطق حقيقت


منطق منفعت پرستي يك منطق است و منطق حق پرستي و اصلاح منطق ديگري است [1] عقلاي قوم مانع ابي عبدالله مي شدند از حركت، و نصايح آنها همه بر محور مصلحت شخصي حسين عليه السلام و زندگي دنيوي او و سلامت تن و حفظ فرزندان دور مي زد. مي گويند جامعترين بيانها همان است كه ابن عباس گفت. اگر جاي تعجب باشد، بايد از منطق ابن عباس تعجب كرد. چيزي كه در اين منطق ابن عباس يافت نمي شود،


فكر اسلام و منطق ايثار و گذشت است و آنچه در منطق حسين عليه السلام هرگز ديده نمي شود منافع و مصالح شخص خودش است [2] .

منطق حسين همان است كه فرمود: «خط الموت علي ولد آدم...»، همان است كه در جواب حر رياحي فرمود: «افبالموت تخوفني...» و بعد اشعار معروف را خواند: «سأمضي و ما بالموت عار علي الفتي...».


پاورقي

[1] علي عليه‏السلام درباره‏ي سرزمين کربلا فرمود: «مناخ رکاب و مصارع عشاق» ايضا درباره‏ي آن خاک فرمود: «واها لک ايتها التربة ليحشرن منک اقوام يدخلون الجنة بغير حساب» [شگفتا از تو اي خاک که اقوامي از درون تو محشور گردند که بدون حساب وارد بهشت شوند.].

[2] هربرت اسپنسر به نقل فروغي مي‏گويد: «بلندترين آرمان نيکان اين است که در آدم‏سازي شرکت کنند يعني مصلح باشند» پيغمبر ما فرمود: «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» خدا درباره‏اش فرمود: «عزيز عليه ما عنتم» (توبه / 128).