بازگشت

سه گونه تاريخ


بنابراين تاريخ از نظر اينكه در ساختن آن تنها مرد دخالت داشته باشد يا مرد و زن با يكديگر دخالت داشته باشند، سه گونه مي تواند باشد: يك تاريخ تاريخ مذكر است، يعني تاريخي كه به دست جنس مذكر به طور مستقيم ساخته شده است و جنس مؤنث هيچ نقشي در آن ندارد. يك تاريخ تاريخ مذكر - مؤنث است اما مذكر- مؤنث مختلط - بدون آنكه مرد در مدار خودش قرار بگيرد و زن در مدار خودش، يعني تاريخي كه در آن اين منظومه بهم خورده است؛ مرد در مدار زن قرار مي گيرد و زن در مدار مرد، كه ما اگر طرز لباس پوشيدن امروز بعضي از آقا پسرها و دختر خانمها را ببينيم، مي بينيم كه چطور اينها دارند جاي خودشان را با يكديگر عوض مي كنند. نوع سوم، تاريخ مذكر مؤنث است كه هم به دست مرد ساخته شده است و هم به دست زن، ولي مرد، در مدار خودش و زن در مدار خودش. ما وقتي به قرآن كريم مراجعه مي كنيم، مي بينيم تاريخ مذهب و دين آن طور كه قرآن كريم تشريح كرده است يك تاريخ مذكر - مؤنث است و به تعبير من يك تاريخ «مذنث» است يعني مذكر و مؤنث هر دو نقش دارند، اما نه به صورت اختلاط بلكه به اين صورت كه مرد در مقام و مدار خودش و زن در مقام و مدار خودش.

قرآن كريم مثل اينكه عنايت خاص دارد كه همين طور كه صديقين و قديسين تاريخ را بيان مي كند، صديقات و قديسات تاريخ را هم بيان كند. در داستان آدم و همسر آدم نكته اي است كه من مكرر در سخنرانيهاي چند سال پيش خو گفته ام و باز يادآوري مي كنم.