بازگشت

روايات با توجه به مقام ثبوت و اثبات


در ميان روايات رسيده - بدون توجه به اسناد آن- با دو دسته از روايات روبرو هستيم كه دسته اي به مقام ثبوتي پرداخته، فاصله اي عميق ميان معصوم و انسانهاي معمولي ترسيم مي كند و دسته اي از روايات ما را به موجوداتي همانند راهنمايي

مي كند و آنها را بر ما حجت مي داند و وظيفه تأسي و الگوگيري را گوشزد مي نمايد.

توجه به رواياتي چند از اين دست، خالي از لطف نيست.

فضل بن شاذان از داوود بن كثير نقل مي كند كه گفت: به حضرت صادق (ع) عرض كردم: أنتم الصلاة في كتاب الله عزوجل و انتم الزكاة و أنتم الحج؟ فقال يا داوود نحن الصلاة في كتاب الله عزوجل و نحن الصيام و نحن الحج و نحن الشهر الحرام و نحن البلد الحرام و نحن كعبة الله و نحن وجه الله قال الله تعالي «فاينما تولوا فثم وجه الله» و نحن الآيات و نحن البينات... [1] .

در روايتي ديگر فضل به استادش از امام صادق (ع) نقل مي كند كه فرمود: نحن أصل كل خير و من فروعنا كل بر و من البر التوحيد و الصلاة و الصيام و... [2] .

در روايتي از موسي بن جعفر (ع) نقل شده كه فرمود: ان الله جعل قلوب الائمه موردا لارادته فاذا شاء شيئا شاؤة و هو قوله «و ما تشاؤن الا أن يشاء الله» [3] .

در يكي از دعاهاي ماه رجب كه به ناحيه مقدسه منسوب است، آمده است:

اللهم اني اسئلك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك المأمونون علي سرك المستبشرون بأمرك الواصفون لقدرتك، المعلنون لعظمتك، أسئلك بما نطق فيهم من مشيتك فجعلتهم معادن لكلماتك و أركانا لتوحيدك و آياتك و مقاماتك التي لا تعطيل لها في كل مكان يعرفك بها من عرفك لا فرق بينك و بينها الا انهم عبادك و خلقك [4] .

توجه به جمله هاي اخير اين دعاي عارفانه شايان توجه است. جملاتي در دعاهاي ديگر نيز آمده است كه شأن ائمه را فراتر از عقول و اندازه هاي بشري معرفي مي كند. عبارت ذيل در زيارت ائمه بقيع عليهم السلام آمده است:

«السلام عليكم يا خزان علم الله و حفظة سره و تراجمة وحيه» [5] همين مضمون در زيارت بسياري از ائمه تكرار شده است. درك صحيح و عميق اين جملات بسادگي ميسر نيست و دست كم،تفاوت و فاصله ي عميقي را، كه ميان معصوم (ع) و مردم وجود دارد، بخوبي آشكار مي سازد.


پاورقي

[1] بحارالانوار، مجلسي، ج 24، ص 303.

[2] همان، ج 24، ص 303.

[3] همان، ج 24، ص 305.

[4] المصباح، کفعمي، ص 529.

[5] همان، ص 475.