بازگشت

نهضت عاشورا و جنبشهاي حق طلبانه در جهان معاصر


سنت سوگواري محرم كه سال به سال با شكوهتر و با محتواي بهتر


برگزار مي شود و وسعت تبليغات وسيع قلمي و زباني در جهان معاصر، با توجه به گسترش ارتباطات موجب شده كه پيام نهضت عاشورا و تجزيه و تحليل قيام خونين كربلا، بهتر و بيشتر از گذشته به گوش مردم برسد، پيشرفتهاي علمي و گسترش آگاهي از سوي ديگر، انسانها را به فلسفه ي عاشورا آگاهتر مي سازد. آنها مسأله نهضت عاشورا را طوطي وار و كوركورانه دنبال نمي كنند، بلكه به خوبي به بررسي مي پردازند و پس از بررسي به اين نتيجه مي رسند كه به راستي: «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا؛ «هر روز عاشورا است و هر زمين كربلا است.»

از اين روز مي توان گفت كه نهضت عاشورا در جهان معاصر، نقش بيشتري در جنبشهاي حق طلبانه و اصلاحي داد و به طور سريعتر مي تواند مردم را بر ضد طاغوتيان، بسيج نمايد.

تا آنجا كه «مهاتما گاندي» رهبر اخلاقي و مصلح استعمارشكن هند كه به سال 1948 ميلادي ترور شد و از دنيا رفت، درباره ي نهضت عاشورا چنين مي گويد:

«من براي مردم هند، چيز تازه اي نياوردم، فقط نتيجه اي كه از مطالعات و تحقيقات درباره ي تاريخ زندگي قهرمانان كربلا به دست آورده بودم، ارمغان ملت هند كردم، اگر بخواهيم هند را نجات دهيم، واجب است همه ي ما راهي را بپيماييم كه حسين بن علي عليه السلام پيمود.» [1] .


در جهان معاصر، براي كنترل طاغوتها و يا براندازي حكومت آنها، از فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسين عليه السلام بهره هاي بسيار برده شده است، در ماجراي مشروطيت در ايران و ماجراي حرمت تنباكو در عصر ناصرالدين شاه با فتواي مرجع عظيم الشأن تقليد آيت الله العظي سيد محمد حسن شيرازي، معروف به «ميرزاي شيرازي» (متوفي 1312 هجري قمري) كه منجر به لغو امتياز كمپاني انگليس و لغو انحصار تنباكو به آن شركت گرديد و همچنين مبارزات آيت الله سيد حسن مدرس و سپس شهادت او و مبارزات گوناگون ديگر، نهضت عاشورا همچون كانون و مركزي الهام بخش براي مبارزات و نهضتها بوده و مردم با بهره گيري از آن نضهت همچون سيل بنيان كن به راه مي افتادند و رهبران مذهبي را تقويت كرده و در سخت ترين شرايط، آنها را براي وصول به اهداف عالي اسلامي، پشتيباني مي نمودند، تكيه كلام اعلاميه هاي مبارزاتي، سخنرانيها و پيامهاي رهبران نهضت، درس گرفتن از مكتب حسيني و نهضت عاشورا بود كه همچون گنجينه اي پرمايه و پرتوان، به قلوب توده ي مردم حرارت مي بخشيد و روح مبارزه جويي آنها را تقويت مي كرد، از اين رو طاغوتها همواره از محرم مي ترسيدند و آن را منبع آتشفشاني بر ضد ظلم و طغيان، تلقي مي نمودند.

اين برنامه در تمام نقاط جهان كه رابطه اي با نهضت حسين عليه السلام و فرهنگ عاشورا داشتند، به ويژه در ايران كه يك كشور علوي و حسيني است، ادامه داشته و دارد.



پاورقي

[1] حسين بن علي (ع) را بهتر بشناسيم، ص 223.