بازگشت

مباني مشروعيت حكومت از ديدگاه امام حسين


انديشمندان و فلاسفه سياسي مباني گوناگوني در باب حق حاكميت يك فرد بر جامعه ارائه داده اند. البته برخي عواملي چند را در عرض يكديگر در مشروعيت دهي به حاكم بيان كرده، و برخي ديگر به عواملي ويژه در اين زمينه اشاره نموده اند. براي نمونه، ژان بدن، فيلسوف فرانسوي، انتخابات و آراء مردم، وراثت، قرعه، جنگ و الهام از سوي خداوند را از عوامل مشروعيت دانسته و به دست آوردن حكومت از غير اين روش ها را از مصاديق ستمگري دانسته است.

اهل سنّت نيز عواملي را زيربناي مشروعيت حكومت دانسته اند كه به اختصار عبارتند از:

1. نص الهي و پيامبر(صلي الله عليه وآله)؛

2. تعيين فردي از سوي خليفه، براي خلافت به صورت مستقيم يا به صورت تعيين گروهي كه خليفه را از بين خودشان انتخاب نمايند؛

3. اجماع اهل حل و عقد؛

4. از راه قهر و غلبه.

به دليل آن كه ديدگاه هاي بيان شده در اين زمينه بسيارند، عمده آن ها را در اين تقسيم بندي مي توان اين گونه ارائه كرد: