بازگشت

علل حدوثي و غائي اصلاح طلبي و احياء گري در قيام كربلا


بديهي است كه حسين بن علي عليه السلام با درك درست و جامع شرايط زمان خويش و پايبندي كامل به اصول اسلامي وقتي با جامعه ي مسخ شده به لحاظ فرهنگي و ارزشي مواجه شد و در واقع توطئه نقابدارانه و تهاجم فرهنگي، نظري، تئوريك، تبليغاتي و اجتماعي دشمنان اسلام تا جائي پيشرفت كه (در جريان بيعت خواهي با يزيد بن معاويه) حضرت فرمود:

و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الامة براع مثل يزيد. [1] .

و مرگ شرافتمندانه و عزيزانه يعني جهاد و شهادت در راه خدا را بر حيات با ذلت و خفت بار با ظالمين ترجيح داد.

و فرمود:

لا اري الموت الا السعاده و الحياة مع الظالمين الا برما. [2] .

من مردن را براي خودم سعادت و زندگي با ستمگران را موجب ملامت مي بينم.

و هرگز تن به سازش و ذلت با ثمرات شيطاني نداد و فرمود:

الا و ان الداعي و ابن الداعي قد ركز بين اثنتين بين السلة و الذله و هيهات من الذله. [3] .

مردم كوفه آن ناكس، پسر ناكس، آن زنازاده ي، پسر زنازاده، امير شما، به من گفته كه از اين دو كار يكي را انتخاب كن يا شمشير يا تن به ذلت دادن! هيهات كه ما زير بار ذلت برويم.


نقاب از چهره سياه دشمن برداشت و بايد با اردوگاه ريشه دار دشمن به مبارزه جدي و عملي برخيزد و روش قيام و جهاد خونين را بر روش هاي تبليغي، موعظه اي و سياسي ترجيح داد واضح است كه اين روش ها را كارساز و كارآمد نمي ديد اگر چه به تبيين علل، ريشه ها و اهداف قيام خود همواره اهتمام ورزيد تا حجت بر مردم تمام شود و راه تحريف نهضتش بسته شود... آنچه در علل حدوثي و غائي نهضت اصلاحي حسين بن علي عليه السلام لازم به ذكر است عبارتند از:

1 - مبارزه با انحراف هاي فكري و استحاله ي فرهنگي جامعه.

2 - احياء اسلام ناب محمدي صلي الله عليه و اله و سلم.

3 - مبارزه با ظلم، استبداد و تبعيض.

4 - مبارزه با بدعتها و تحريفهاي ديني و فرهنگي.

5 - مبارزه با باطل گرايي،فساد خواهي، فزون طلبي و تجمل گرايي در جامعه.



پاورقي

[1] اللهوف ص 11.

[2] بحارالانوار ج 44 ص 381.

[3] اللهوف ص 471.