بازگشت

عاقبة قاتله


[1] قال موسي بن عامر: [2] و بعث معاذ بن هاني ء بن عدي الكندي، ابن أخي حجر [3] ، و بعث [4] أبا عمرة صاحب حرسه [5] ، فساروا حتي أحاطوا بدار خولي بن يزيد الأصبحي [6] و هو [7] صاحب رأس الحسين الذي جاء به، فأختبأ في مخرجه، فأمر معاذ أباعمرة أن يطلبه في الدار، فخرجت امرأته اليهم، فقالوا لها: أين زوجك؟ فقالت: لا أدري أين هو - و أشارت بيدها الي المخرج - فدخلوا فوجدوه قد وضع علي رأسه قوصرة، فأخرجوه، و كان [8] المختار يسير بالكوفة.

ثم انه أقبل في أثر أصحابه و قد بعث أبوعمرة اليه رسولا، فاستقبل المختار الرسول عند دار [9] بلال، و معه [10] ابن كامل، فأخبره الخبر، فأقبل [11] المختار نحوهم، فاستقبل به، فردده [12] حتي قتله الي جانب أهله، ثم دعا [13] بنار فحرقه [14] [بها] [15] ، ثم لم يبرح حتي عاد


رمادا، ثم انصرف عنه، و كانت امرأته من حضرموت يقال لها: اليعوف [16] بنت مالك [17] بن نهار [18] بن عقرب، و كانت نصبت له العداوة حين جاء برأس الحسين. [19] .

الطبري، التاريخ، 60 - 59/6 مساوي مثله الحائري، ذخيرةالدارين، 148/1

قال: و أقبل قوم من أعوان المختار حتي اقتحموا دار خولي بن يزيد الأصبحي و هو الذي احتز رأس الحسين بن علي (رضي الله عنهما)، و كانت له امرأة يقال لها: العيوف [20] بنت مالك بن غفير الحضرمي، فلما نظرت الي أصحاب المختار و قد دخلوا دارها فقالت: يا هؤلاء! ما شأنكم و ما تريدون؟ فقال لها أبوعمرة [21] صاحب شرطة المختار: لا بأس عليك، أين زوجك؟ فقالت: لا أدري، و أشارت بيدها الي المخرج؛ قال: فدخلوا عليه و اذا هو جالس و علي رأسه قوصرة، فأخذوه و أتوا به الي المختار، فقالوا: أيها الأمير! هذا خولي بن يزيد و هو الذي احتز رأس الحسين، قال: فأمر به المختار فذبح بين يديه ذبحا، ثم أمر بجسده فاحرق بالنار.

ابن أعثم، الفتوح، 121 - 120/6

و بعث المختار معاذ بن هاني ء الكندي و أباعمرة كيسان الي دار خولي بن يزيد الأصبحي - و هو الذي حمل رأس الحسين عليه السلام الي ابن زياد - فأتوا داره فاستخفي في المخرج، فدخلوا عليه فوجدوه قد أكب علي نفسه قوصرة، فأخذه و خرجوا يريدون المختار، فتلقاهم في ركب، فردوه الي داره، و قتله عندها و أحرقه.

الطوسي، الأمالي، /244

و أتي قوم من أعوان المختار الي دار خولي بن يزيد الأصبحي فاحتموها و دخلوا، و كان خولي هو الذي احتز رأس الحسين عليه السلام، و كانت له أمرأة يقال لها: العيوف بنت مالك الحضرمي، و هي التي خاصمته اذ أدخل رأس الحسين عليها، فلما نظرت الي أصحاب


المختار قد دخلوا دارها قالت: مال شأنكم و ما تريدون؟ فقال أبوعمرة صاحب شرطة المختار: لا بأس عليك نريد زوجك أين هو؟ قالت: لا أدري! و أشارت بيدها الي المخرج فدخلوا عليه، فاذا هو جالس و علي رأسه قوصرة، فأخذوه و أتوا به الي المختار فقالوا له: أيها الأمير هذا خولي الذي احتز رأس الحسين. فأمر به المختار فذبح بين يديه ثم أمر بجسده فأحرق بالنار.

الخوارزمي، مقتل الحسين، 220 - 219/2

و بعث الي خولي الأصبحي - و هو صاحب رأس الحسين - فأحاطوا بداره، فاختبأ في المخرج فقالوا لامرأته: أين هو؟ فقالت: لا أدري، و أشارت بيدها الي المخرج، فأخرجوه فقتلوه و أحرقوه.

ابن الجوزي، المنتظم، 58/6

ثم أرسل الي خولي بن يزيد الأصبحي - و هو صاحب رأس الحسين - فاختفي في مخرجه فدخل أصحاب المختار يفتشون عليه، فخرجت امرأته و اسمها العيوف بنت مالك و كانت تعاديه منذ جاء برأس الحسين فقالت لهم: ما تريدون؟ فقالوا لها: أين زوجك؟ قالت: لا أدري و أشارت بيدها الي المخرج فدخلوا فوجدوه و علي رأسه قوصرة فأخرجوه و قتلوه الي جانب أهله و أحرقوه بالنار.

ابن الأثير، الكامل، 371/3

ثم بعث [22] أباعمرة فأحاط [23] بدار خولي بن يزيد الأصبحي، و هو حامل رأس الحسين عليه السلام الي عبيدالله بن زياد، فخرجت امرأته اليهم و هي النوار [24] ابنة مالك كما ذكر [25] الطبري في تاريخه، و قيل: اسمها العيوف، و كان محبة لأهل البيت عليهماالسلام قالت: لا أدري أين هو؟ و أشارت بيدها الي [26] بيت الخلاء، فوجده و علي رأسه قوصرة [27] ، فأخذوه و قتلوه، ثم أمر بحرقه.


ابن نما، ذوب النضار، /119 - 118 مساوي مثله المجلسي، البحار، 375 - 374/45؛ البحراني، العوالم، 695/17

و بعث الي خولي بن يزيد الأصبحي الذي حمل رأس الحسين الي ابن زياد فأحاطوا بداره فاختبأ في المخرج فقالوا لأمرأته أين هو؟ فقالت في المخرج فأخرجوه فمثلوا به و حرقوه. [28] .

سبط ابن الجوزي، تذكرة الخواص، /285


و بعث المختار أباعمرة فأحاط بدار خولي بن يزيد الأصبحي، الذي حمل رأس الحسين عليه السلام الي ابن زياد، فاختبأ في بيت الخلاء و وضع علي رأسه قوصرة، و هي ما يصنع من ورق النخل ليوضع فيه التمر، فدخلوا الدار ليفتشوا عليه، فخرجت امرأته اليهم، و هي العيوف بنت مالك، و قيل: اسمها النوار، و كان محبة لأهل البيت عليهماالسلام، و كانت قد نصبت له العداوة من يوم جاء برأس الحسين عليه السلام، فقالت: ما تريدون؟ فقالوا لها: أين زوجك؟ فقالت: لا أدري أين هو، و أشارت بيدها الي بيت الخلاء، فدخلوا [29] فوجدوه و قد وضع علي رأسه القوصرة، فأخرجوه، و كان المختار يسير في الكوفة، فجاء في أثرهم، فأرسلوا اليه يخبرونه فرده حتي قتله الي جانب أهله، ثم أحرقه بالنار و لم يبرح من مكانه حتي عاد رمادا.

الأمين، أصدق الأخبار ط 65/1، ط 77/، 2



پاورقي

[1] [ذخيرةالدارين: «قال أهل السير ان موسي بن عامر قال: کنت يوما من الأيام جالسا عند المختار بن أبي‏عبيدة في دار الامارة»] .

[2] [ذخيرةالدارين: «قال أهل السير ان موسي بن عامر قال: کنت يوما من الأيام جالسا عند المختار بن أبي‏عبيدة في دار الامارة»] .

[3] [أضاف في ذخيرةالدارين: «ابن‏عدي»] .

[4] [أضاف في ذخيرةالدارين: «معه»] .

[5] [أضاف في ذخيرةالدارين: «جماعة من الشيعة»] .

[6] [أضاف في ذخيرةالدارين: «الأبادي و هو قاتل جعفر بن علي و أخيه عثمان بن علي الذي رماه بسهم في نحره و»] .

[7] [لم يرد في ذخيرةالدارين] .

[8] ف: «و قد کان».

[9] [أضاف في ذخيرةالدارين: «أبي»] .

[10] [أضاف في ذخيرةالدارين: «عبدالله»] .

[11] ف: «فرجع و أقبل».

[12] ف: «فردوه».

[13] ف: «و دعا».

[14] [ذخيرةالدارين: «فأحرقه»] .

[15] من ف. [لم يرد في ذخيرةالدارين] .

[16] [ذخيرة الدارين: «النوار»] .

[17] [لم يرد في ذخيرةالدارين] .

[18] [لم يرد في ذخيرةالدارين] .

[19] [أضاف في ذخيرةالدارين: «الي داره»] .

[20] في الأصل: العبوق.

[21] في الأصل: أبوعمر.

[22] في «ب» و «ع»: و بعث.

[23] في «ع»: فأحاطوا.

[24] في «خ»: النعار، و في «ف - خ ل -»: النوراء.

[25] في «ف»: ذکره.

[26] في «ف»: و أشارت الي.

[27] عبارة «و علي رأسه قوصرة» ليس في «ف» و القوصرة - بالتشديد و قد يخفف -: و عاء التمر.

[28] مختار با ابوعمره در طلب خولي بن يزيد اصبحي (لعنة الله عليه) فرمان داد و ابوعمره با جماعتي برفتند، و سراي آن نابکار را از هر سوي فروگرفتند، و آن ملعون از بيم جان در دودکش و به روايتي در بيت الخلا پنهان شد. و او را دو زن در سراي بود؛ يکي کوفيه و آن ديگر شاميه. کوفيه مؤمنه و دوستدار اهل‏بيت رسول مختار، و با آن شاميه دشمن بود. پس عبدالله کامل از زوجه شاميه‏ي آن ملعون شوم پرسيد: «بازگوي خولي در کجا باشد؟»

گفت: «اينک يک ماه برآيد که از سراي بيرون شده است و هيچم از وي خبر نيست و از وي اثري ني.»

از کوفيه پرسيد: «شوهرت به کجا اندر است؟»

آن زن را چنان که طبري گويد، نوار نام بود. و دختر مالک بود و به روايتي عيوف نام داشت. در پاسخ گفت: «ندانم، به کجاست؟»

لکن مکان او را به اشارت بنمود. پس آن جماعت به آن سردابه درآمدند و آن خبيث را چون روباه حيلت باز از دودکش درآوردند و به قولي آن پليد را در پليد گاهي بديدند که در زير جلت خرما (جله (به ضم جيم): زنبيل بزرگي است از خوص که براي نگهداري خرما و امثال آن مي‏ساخته‏اند.) پنهان بود و از آن جايش بيرون کشيدند و روي به خدمت مختار نهادند.

و از آن سوي مختار نيز با جمعي سوار شده به سراي او مي‏آمد. چون آن ملعون را بديد، فرمود او را به سراي خودش بازگردانيد تا سزايش دريابد. پس مختار به سراي او شد. سرش را از تن جدا ساختند و بدنش را در آتش بسوختند.

و به پاره روايت ديگر چون آن خبيث را گرفتند و بربستند و خواستند بيرون کشند، اين وقت عيوف را اطميناني در خاطر پديد گرديد و گفت: «اي امير! فرمان کن تا زوجه‏ي شاميه او را نيز بگيرند که هزار بار از شوهر نابکارش نابهنجارتر است. مرا با وي طرفه حکايتي است که در حضرت مختار ببايست به عرض برسانم.»

عبدالله به فرمود تا هر دو تن را دست و گردن بربستند. خولي گفت: «اي امير! بر من رحمت بياور.»

عبدالله گفت: «اي خبيث مطرود! همانا سر امام حسين عليه‏السلام را بر نيزه کني و در کوي و بر زن کوفه گردش دهي؛ هم اکنون در طلب رحم باشي؟»

گفت: «پنج هزار دينار در حضرتت نثار مي‏کنم تا به ديده‏ي اغماض درنگري.»

گفت: «کشتن تو از تمامت دنيا نزد من گرامي‏تر است.»

پس بفرمود که او و زنش را با دست بسته و سر برهنه از هر کوچه و بازار بياوردند تا به خدمت مختار حاضر ساختند.

مختار فرمان کرد تا خولي را خوار به زندان درافکندند و عيوف کوفيه را بخواند و گفت: «حکايت چيست؟»

گفت: «اي امير! در آن روز که سر مبارک امام حسين (سلام الله عليه) را به کوفه درآوردند، به ضرورت از سراي بيرون شده بودم؛ چون مراجعت کردم، اين ملعونه خرم و شادان پاي کوب و دست افشان به من آمد، و گفت: «تو را خبري دهم که داغت بر جگر نهم. دانسته باش که هم اکنون سر امام تو را از بدن جدا کردند و به حکم ابن‏زياد بر فراز نيزه نمودند و لشکر يزيد بن معاويه بر فرزندان ابوتراب نصرت يافتند.»

من به اندوه و گريه درآمدم. چون اين حال در من بديد، بر من خنده همي‏زد و گفت: «آن سر که بر آن مويه کني (ناله و زاري و گريه.) اينک در زير اين تخت در زير طاسي نهاده‏اند.»

چون اين سخن بشنيدم، سراسيمه پيش دويدم و طاس را زير تخت بيرون آوردم و بر سر آن سرور نظر افکندم و فرايد برآوردم. اين ملعونه همچنان به سخنان کنايت نشان بر زخم سينه‏ام نمک افشاندي و با کلمات نابهنجار بر دلم آشوب نشاندي.»

مختار و حضار از استماع اين حديث شرر شعار زار بگريستند، آن‏گاه بفرمود تا از آن شاميه پرسيدند: «بر چه اعتقاد داري؟»

گفت: «يزيد أميرالمؤمنين بود و امام حسين مذهبي آغاز کرد که بر وي خروج نمود.»

مختار چون اين سخن بشنيد، بر خود بلرزيد و گفت: «لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم» و اين آيت وافي دلالت را همي‏قرائت نمود: «ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا وهب لنا من لدنک رحمة انک أنت وهاب».

آن‏گاه بفرمود زبان آن ملعونه شاميه را ببريدند و بند از بندش برگشادند و اعضايش را به آتش بسوختند؛ چندان که هيچ اثري از وي نماند و به آن زن مؤمنه‏ي کوفيه پانصد دينار عطا کرد و همچنان عبدالله بن کامل پانصد درهمش بداد و خير غلام مختار يک صد درهم به او عنايت نمود و نيز هر يک از بزرگان بذل و بخششي با وي مرعي داشتند و آن زن شاد و خرم به سراي خود برفت.

چون آن شب بکران پيوست و خورشيد خاوري بر آسمان نيلوفري برنشست، مختار بر وساده امارت و تخت ايالت جاي گرفت و به احضار خولي فرمان داد. چون خوار و زارش به حضور مختار درآوردند، از روي خشم و عتاب بدو روي کرد و فرمود: «بازگوي به دين اسلام هستي يا در کيش کفاري؟»

گفت: «مسلمانم.»

گفت: «اي ملعون نابکار در ملت اسلام کجا روا باشد که چنين فتنه و آشوب در اندازي و آسمان و زمين را نالان و گريه‏کنان درآوردي و فرزند رسول خداي را اسير گرداني و سر مبارکش را که مايه‏ي فروغ نه رواق است، در آفاق بگرداني.»

خولي گفت: «مانند من بسيار بودند.»

مختار گفت: «نه تو و نه ايشان مسلمان باشيد.»

و به روايتي که در مقتل ابي‏مخنف مسطور است، چون مختار را به آن شوم نظر افتاد، گفت: «راست بگوي! روز عاشورا چه کردي؟»

گفت: «بله! به علي بن الحسين تاختم و نطع از زير پايش برکشيدم و مقنعه و دو گوشواره زينب را اخذ نمودم.»

مختار سخت بگريست و گفت: «هيچ شنيدي در آن حال زينب چه فرمود؟»

گفت: «مي‏گفت: خداي هر دو دست و هر دو پاي تو را قطع فرمايد و به آتش دنيايت پيش از آتش دوزخ بسوزاند.»

گفت: «دعوت او اجابت شد.»

آن‏گاه بفرمود تا آلات قطع و ضرب درآوردند و مردم کشان بيامدند و نخست دستهاي او را از بدن جدا ساختند. پس از آن سرش را چون سر گوسفند بريدند و بدنش را بسوختند و نامش را در جريده قتل قتله ثبت کردند.

سپهر، ناسخ التواريخ حضرت سجاد عليه‏السلام، 391 - 389/3

و ابوعمره را با جماعتي فرستاد به خانه‏ي خولي بن يزيد اصبحي، که خانه‏ي او را محاصره کردند و زن او [که] از شيعيان اهل‏بيت بود، از خانه بيرون آمد و به ظاهر گفت که: «نمي‏دانم که او در کجاست؟»

و اشاره کرد به سوي بيت الخلا که: «در آن‏جا پنهان شده است.»

پس او را از آن‏جا بيرون آوردند و به آتش سوزاندند.

مجلسي، جلاءالعيون، /799.

[29] [لم يرد في ط 2] .