بازگشت

العباس في حديث الامام الصادق


(قال) المفضل بن عمر: قال الصادق عليه السلام: كان عمنا العباس نافذ البصيرة، صلب الايمان، جاهد مع [1] أبي عبدالله الحسين عليه السلام [2] و أبلي بلاءا حسنا و مضي شهيدا [3] [4] .


أبونصر، سر السلسلة، / 89 مساوي عنه: ابن عنبة، عمدة الطالب، / 294؛ الحائري، ذخيرة الدارين [5] ، 143 - 142 / 1؛ القمي، نفس المهموم، / 332؛ بحر العلوم، مقتل الحسين عليه السلام (الهامش)، / 313؛ الميانجي، العيون العبري [6] ، / 168؛ المظفر، بطل العلقمي [7] ، 425 / 2؛ الزنجاني، وسيلة الدارين، / 267؛ مثله المامقاني، تنقيح المقال، 128 /، 1 - 2؛ السماوي، ابصار العين، / 26؛ الأمين، أعيان الشيعة، 430 / 7؛ المازندراني، معالي السبطين، 442، 434 / 1

و عن كتاب مقاتل الطالبيين لأبي الفرج، روي الشيخ أبونصر البخاري باسناده عن الفضل بن عمر، عن الصادق عليه السلام أنه قال: رحم الله عمنا العباس كان و الله نافذ البصيرة، صلب الايمان، قتل مع أخيه الحسين عليه السلام بالطف، و مضي في سبيل الله شهيدا.

البهبهاني، الدمعة الساكبة، 323 / 4



پاورقي

[1] [تنقيح المقال و ذخيرة الدارين: أخيه الحسين] .

[2] [تنقيح المقال و ذخيرة الدارين: أخيه الحسين] .

[3] [زاد في عمدة الطالب و العيون: دم العباس في بني‏حنيفة، و أضاف في المعالي: (أقول) قوله عليه‏السلام صلب الايمان يعني قويا في دينه و مستحکما في ايمانه و کفي في ايمانه ما قال علي بن الحسين عليه‏السلام في زيارته: «أشهد أنک مضيت علي بصيرة من أمرک» يعني من دينک لأنه لم يجاهد الأعداء لأجل العصبية لأخيه، بل کان يعرف أن دين الله قائم بالحسين عليه‏السلام و هو عمود الدين، مجاهد عن دين الله و عن شريعة المصطفي و حامي عن ابن رسول الله و عن بنات الزهراء کما قال:



اني أحامي أبدا عن ديني

و عن امام صادق اليقين]

[4] از امام جعفر صادق روايت کرده‏اند که گفت: «عم من عباس در ايمان صلب بود، جهاد مي‏کرد تا شهيد شد.»



کياء گيلاني، سراج الأنساب، / 174

ابونصر بخاري از مفضل بن عمر روايت کرده است که حضرت صادق عليه‏السلام فرمود: «عموي ما عباس بصيرت عميقي داشت و ايمان محکمي. با اباعبدالله عليه‏السلام جهاد کرد و خوب امتحان داد و به شهادت رسيد و خونش در بني‏حنيفه است.»

در اين قسمت روايت امام صادق عليه‏السلام با گفتار مورخ به هم آميخته نشده است که روايت در کجا ختم مي‏شود و ظاهر اين است که از آن جا که گويد. «خون عباس در بني‏حنيفه است»، خارج از روايت امام صادق عليه‏السلام است.

کمره‏اي، ترجمه نفس المهموم، / 153 - 152

شخص پژوهشگر با مشاهده‏ي اعمال قمر بني‏هاشم عليه‏السلام در کربلا، چاره‏اي نمي‏يابد جز اين که اذعان کند: «صفت گرانقدر ايثار و جانبازي به بهترين وجه در وجود شريف وي متجلي گشته بود.» و چون خواننده به سخنان پيشين ما پيرامون بينش و بصيرت ابوالفضل عليه‏السلام توجه نمايد، آگاه مي‏شود که چگونه عباس عليه‏السلام در جبهه‏ي کربلا به اعلي مرتبه‏ي فداکاري در ياري برادرش سيد الشهدا عليه‏السلام دست يازيده، و از آن هنگام که موکب حسيني از مدينه تا نينوا ره پيمود، دست از رفاه و آسايش دنيا شسته و خود را مهياي قربان ساختن در کوي دوست نمود؛ تا آن جا که در آن دشت خون، پيکرش را در معرض زخم نيزه و شمشيرها قرار داد و سر و دست و چشمش را يکجا به ارمغان، به عالم قدس برد.

آري! با اين از جان گذشتگيها، لاجرم بايد اذعان نمود که قمر بني‏هاشم، در پاسداري از سالار شهيدان، بر قله‏ي ايثار نشسته است و بر ديگر جانبازان آن عرصه‏ي پيکار حق عليه باطل، بس علو و برتري دارد؛ زيرا که مواسات او بر اساس عميق‏ترين بصيرتها قرار داشت؛ همان بصيرتي که امام صادق عليه‏السلام فرمود:

کان عمنا العباس نافذ البصيرة، صلب الايمان.

عموي ما عباس، بصيرتي نافذ و عميق و ايماني شديد داشت.

پاک‏پرور، ترجمه العباس، / 213.

[5] [حکياه عن عمدة الطالب] .

[6] [حکاه عن نفس المهموم] .

[7] [حکياه عن عمدة الطالب] .