ابن زياد ينزل أهل البيت بمكان معتزل جنب المسجد الاعظم
و أمر ببناته و نسائه فكان أحسن ما صنع بهن أن أمر لهن بمنزل في مكان معتزل، و أجري [1] عليهن رزقا، و أمر لهن بكسوة و نفقة.
البلاذري، جمل من أنساب الأشراف، 424/3، أنساب الأشراف، 226/3
قال: وجي ء بنسائه و بناته و أهله [2] ، و كان أحسن شي ء صنعه أن أمر لهن [3] بمنزل في مكان معتزل، و أجري عليهن [4] رزقا، و أمر لهن [5] بنفقة و كسوة. [6] .
الطبري، التاريخ، 393/5 مساوي مثله ابن كثير، البداية والنهاية، 171/8
قال: فسكت ابن زياد، ثم قال: أخرجوهم عني. [7] و أنزلهم في دار [8] الي [9] جانب المسجد الأعظم.
ابن أعثم، الفتوح، 229/5
ثم قال: أخرجوهم عني. فأخرجوهم الي دار في جنب المسجد الأعظم.
الخوارزمي، مقتل الحسين، 43/2
ثم أمر ابن زياد بعلي بن الحسين عليه السلام و أهله [10] ، فحلموا الي [11] دار الي جنب [12] المسجد
الأعظم، فقالت زينب [13] بنت علي عليه السلام [14] : لا يدخلن [15] عربية الا ام ولد أو مملوكة، فأنهن سبين كما [16] سبينا [17] [18] .
ابن طاووس، اللهوف،/163 مساوي عنه: المجلسي، البحار، 118/45؛ البحراني، العوالم.
385/17؛ البهاني، الدمعة الساكبة، 53/5؛ الدربندي، أسرار الشهادة، / 475؛ القمي، نفس المهموم، / 409؛ المازندراني، معالي السبطين، 115/2؛ الزنجاني، وسيلة الدارين، / 366؛ مثله محمد بن أبي طالب، تسلية المجالس، 365/2؛ الأمين، أعيان الشيعة، 614/1، لواعج الأشجان، / 211
پاورقي
[1] [أنساب الأشراف: «فأجري»].
[2] [أضاف في البداية: «قال»].
[3] [البداية: «لهم»].
[4] [البداية: «عليهم»].
[5] [البداية: «لهم»].
[6] گويد: زنان و دختران و کسان حسين را آوردند. بهترين کاري که کرد، اين بود که بگفت تا در جاي خلوتي منزلشان دادند و روزيي مقرر کرد و خرجي و خانه داد.
پاينده، ترجمه تاريخ طبري، 2980/7.
[7] في د: و أنزلوهم في.
[8] [في مطبوع: «دارک»].
[9] في د: و أنزلوهم في.
[10] [في أعيان الشيعة و اللواعج: «أهل بيته»].
[11] [في تسلية المجالس مکانه: «فأخرجوهم الي...»].
[12] [في تسلية المجالس والأسرار: «في جنب» و في العوالم و وسيلة الدارين: «جنب» و في أعيان الشيعة واللواعج: «بجنب»].
[13] [لم يرد في تسلية المجالس].
[14] [لم يرد في تسلية المجالس].
[15] [في تسلية المجالس والبحار والعوالم والأسرار و نفس المهموم: «لا يدخلن علينا» و في الدمعة الساکبة و أعيان الشيعة واللواعج: «لا تدخلن علينا» و في المعالي و وسيلة الدارين: «لا تدخل علينا»].
[16] [في تسلية المجالس والبحار و العوالم والدمعة الساکبة: «و قد»].
[17] [وسيلة الدارين: «سبين»].
[18] سپس ابنزياد دستور داد تا علي بن الحسين و خاندانش را به خانهاي که کنار مسجد اعظم بود، بردند. زينب دختر علي فرمود: «هيچ زن عرب نژادي حق ندارد به ديدار ما بيايد، مگر کنيزان که آنان هم مانند ما اسيري ديدهاند»
فهري، ترجمه لهوف، / 163
ابنزياد لحظهاي متفکر شد وبه ملازمان خويش خطاب کرد: «مرا از گفتوگوي اين جماعت نجات دهيد و ايشان را از قصر بيرون بريد و در فلان سراي فرود آوريد.»
آن اعوان به موجب فرمان او عمل کردند
ميرخواند، روضة الصفا، 174/3
جمعي از نوکران خود را گفت: «مرا از ابرام اين جماعت نجات دهيد و ايشان را از اين قصر بيرون بريد و در فلان سراي فرود آريد»
آن اعوان به موجب فرمودهي آن ملعون به تقديم رساندند.
خواندامير، حبيب السير، 59/2
پس آن ملعون امر کرد تا ايشان را به خانهاي بردند که در پهلوي مسجد بود و در آنجا حبس کردند. زينب خاتون گفت: «در آن ايام، يک زن از زنان کوفه به نزد ما نيامدند؛ چون اسير بوديم، کنيزان به ديدن ما ميآمدند.»
مجلسي، جلاء العيون، / 720 - 719
در کتاب روضة الشهدا بعد از ذکر مناظره ابنزياد ملعون با حضرت زينب و امام زينالعابدين عليهالسلام مسطور است که آن ملعون با دربانان و عوانان (عوانان: ياران، خدمتکاران.) گفت: «مرا از مکالمهي اين جماعت و مبالغت ايشان در مکالمت نجات بخشيد و در آن زندان که در آن خانه، که پهلوي مسجد جامع است محبوس داريد تا بر آنچه رأي من تعلق يافت، در حق ايشان جاري نمايم.»
در کتاب لهوف مسطور است که پس از آن، ابنزياد فرمان کرد تا علي بن الحسين و اهل او را به خانهاي که پهلوي مسجد اعظم بود، حمل کردند. حضرت زينب سلام الله عليها ميفرمايد: «جز امولد (امولد: کنيزي که از آقاي خود صاحب فرزند شود.)
يا مملوکي عربيه بر ما درنميآيد. چه ايشان اسيري و ما نيز اسيري بوديم.»
از اين خبر معلوم ميشود که حالت اهل بيت در اين زندانخانه اوسع از مجلس نخست بوده؛ چه ابواب دخول و خروج بر ايشان مسدود نبوده است.
سپهر، ناسخ التواريخ حضرت سجاد عليهالسلام، 152/2.