بازگشت

غلام مذعور من آل الحسين يقطع بالسيف


قال هشام: حدثني أبوالهذيل - رجل من السكون - عن هاني بن ثبيت الحضرمي، قال: رأيته جالسا في مجلس الحضرميين في زمان خالد بن عبدالله و هو شيخ كبير؛ قال: فسمعته و هو يقول: كنت ممن شهد قتل الحسين، قال: فو الله اني لواقف عاشر عشرة ليس منا رجل الا علي فرس، و قد جالت الخليل و تصعصعت، اذ خرج غلام من آل الحسين و هو ممسك بعود من تلك الأبنية، عليه ازار و قميص، و هو مذعور، يتلفت [1] يمينا و شمالا، فكأني أنظر الي درتين في أذنيه تذبذبان كلما التفت، اذ أقبل رجل يركض، حتي اذا دنا منه مال عن فرسه، ثم اقتصد الغلام، فقطعه بالسيف.

قال هشام: قال السكوني: هاني بن ثبيت هو صاحب الغلام، فلما عتب عليه كني عن نفسه [2] .

الطبري، التاريخ، 449 / 5 مساوي عنه: القمي، نفس المهموم، / 329

قال المدائني، فحدثني مخلد بن حمزة بن بيض و حباب بن موسي، عن حمزة بن بيض، قال: حدثني هاني بن ثبيت القايضي زمن خالد، قال. قال: كنت ممن شهد الحسين فاني لواقف علي خيول اذ خرج غلام من آل الحسين مذعورا، يلتفت يمينا و شمالا، فأقبل


رجل منا يركض حتي دنا منه، فمال عن فرسه، فضربه، فقتله [3] .

أبوالفرج، مقاتل الطالبيين، / 79

(قال): و خرج غلام من تلك الأبية في أذنيه قرطان، و هو مذعور، فجعل يلتفت يمينا و شمالا و قرطاه يتذبذبان، فحمل هاني بن بعيث، فقتله.

الخوارزمي، مقتل الحسين، 32 - 31 / 2 مساوي عنه: ابن امير الحاج، شرح الشافية، / 370

و خرج غلام من خباء من تلك الأخبية، فأخذ بعود من عيدانه و هو ينظر كأنه مذعور، فحمل عليه رجل قيل: انه هاني بن ثبيت الحضرمي فقتله [4] .

ابن الأثير، الكامل، 294 / 3

[و قال هاني بن ثبيت الحضرمي: اني لواقف [5] يوم مقتل الحسين عاشر عشرة ليس منا رجل الا علي فرس، اذ خرج [6] غلام من آل الحسين [7] و هو ممسك بعود من تلك الأبنيه، و [8] عليه ازار و قميص [9] ، و هو مذعور يلتفت يمينا و شمالا، [10] فكأني أنظر الي درتين في أذنيه، تذبذبان كلما التفت، اذ أقبل [11] رجل يركض فرسه [12] حتي اذ دنا من الغلام [13] مال


عن فرسه [14] ، ثم أخذ الغلام، فقطعه بالسيف: قال هشام السكوني: هاني بن ثبيت هو الذي قتل الغلام، خاف أن يعاب ذلك [15] عليه، فكني عن نفسه [16] ] [17]

ابن كثير، البداية و النهاية، 186 / 8 مساوي عنه: المقرم، مقتل الحسين عليه السلام، / 353

قال ابن أبي شاكر في تاريخه: [...] ثم ان شمر - لعنه الله و أخزاه - استنهض جماعة من الشجعان؛ و جاء بهم حتي أحاط بفسطاط الحسين؛ و لم يبق أحد يحول بينه و بينه، فجاء غلام يشبه القمر، يشتد [و] في أذنيه درتان؛ فخرجت زينب بنت علي ترده، فامتنع عليها؛ و جاء الي أبيه الحسين، فضربه رجل منهم بالسيف، فاتقاها بيده، و صاح: يا أبتاه. فقال الحسين: يا بني أحتسبها عند الله؛ أجرك علي الله حتي تلحق بآبائك الصالحين.

الباعوني، جواهر المطالب، 289 - 288 / 2

قال: و خرج غلام من تلك الأبنية و في أذنيه درتان، و هو [18] مذعور، فجعل يلتفت يمينا و شمالا [19] ، فحمل عليه هاني بن ثبيت [20] ، فقتله، فصارت [21] شهربانو تنظر اليه و لا تتكلم كالمدهوشة [22] . [23] .


محمد بن أبي طالب، تسلية المجالس، 313 / 2 مساوي مثله المجلسي، البحار، 46 - 45 / 45؛ البحراني، العوالم، 228 / 17؛ البهبهاني، الدمعة الساكبة، 332 / 4؛ القمي، نفس المهموم، / 329 - 328؛ الأعين، أعيان الشيعة، 609 / 1، لواعج الأشجان، / 181؛ الجواهري، مثير الأحزان، / 84

قالوا: و خرج غلام من أخبية الحسين - حينما صرع - عليه أزار و قميص و في أذنيه درتان، و هو ممسك بعود، و هو مذعور يلتفت يمينا و شمالا، و قرطاه يتذبذبان علي خذيه كلما التفت، فأقبل هاني ء بن ثبيت الحضرمي يركض حتي اذا دنا من الغلام مال عن فرسه، و علاه بالسيف، فقطعه.

و ذلك الغلام هو محمد بن أبي سعيد بن عقيل بن أبي طالب و كانت أمه تنظر اليه و هي مدهوشة.

بحر العلوم، مقتل الحسين عليه السلام، / 448



پاورقي

[1] [نفس المهموم: «يلتفت»].

[2] ابوالهذيل سکوني گويد: به روزگار خالد بن عبدالله، هاني بن ثبيت حضرمي را ديدم که در انجمن حضرميان نشسته بود. پيري فرتوت بود. شنيدمش که مي‏گفت: «از جمله کساني بودم که هنگام کشته شدن حسين حضور داشتند.»

مي‏گفت: «به خدا من ايستاده بودم و يکي از ده نفر بودم که همگي بر اسب بوديم. سواران جولان مي‏دادند و پس مي‏رفتند. در اين وقت، پسري از خاندان حسين از خيمه‏ها برون شد و چوبي به دست داشت؛ تنبان و پيراهن داشت، وحشت زده بود و از راست و چپ مي‏نگريست. گويي دو مرواريد را بر دو گوش وي؛ مي‏بينم که وقتي به يک سو مي‏نگريست؛ در حرکت بود. ناگهان يکي به تاخت آمد و چون نزديک وي شد، از اسب فرود آمد و پسر را بنشانيد و او را با شمشير دريد.»

سکوني گويد: قاتل پسر، همان هاني بن ثبيت بود که چون ملامتش کرده بودند، از خويشتن به کنايه سخن مي‏کرد.

پاينده، ترجمه تاريخ طبري، 3056 / 7.

[3] مدائني به سندش از حمزة بن بيض روايت کرده [است] که هاني بن ثبيت قايضي در زمان خالد نقل کرده که: «من از کساني بودم که در واقعه‏ي کربلا حضور داشتم و نزد سواران لشکر ايستاده بودم که کودکي از خاندان حسين عليه‏السلام از خيمه بيرون آمد و هراسان به سوي راست و چپ مي‏نگرست. ناگاه مردي از لشکريان عمر سعد را ديدم که اسب خود را رکاب زد و به آن کودک رسيد و از روي اسب خم شد و آن کودک را به قتل رسانيد.»

رسولي محلاتي، ترجمه مقاتل الطالبيين، / 120.

[4] نوجواني (يا کودکي) با وحشت از خيمه خارج شد. مردي بر او حمله کرد. گفته شده [است]، آن مرد، هاني بن ثبيت حضرمي بود. او را کشت.

خليلي، ترجمه کامل، 187 / 5.

[5] [المقرم: «عاشر عشرة لما صرع الحسين، اذ نظرت الي»].

[6] [المقرم: «عاشر عشرة لما صرع الحسين، اذ نظرت الي»].

[7] [لم يرد في المقرم].

[8] [لم يرد في المقرم].

[9] [زاد في المقرم: «و في أذنيه درتان و بيده عمود من تلک الأبنية»].

[10] [المقرم: «فأقبل»].

[11] [المقرم: «فأقبل»].

[12] [لم يرد في المقرم].

[13] [المقرم: «منه»].

[14] [المقرم: «و علاه بالسيف فقتله، فلما عيب»].

[15] [المقرم: «و علاوه بالسيف فقتله، فلما عيب»].

[16] [أضاف في المقرم: «و ذلک الغلام هو محمد بن أبي‏سعيد بن عقيل بن أبي‏طالب، و کانت أمه تنظر اليه و هي مدهوشة»].

[17] سقط من المصرية.

[18] [و في أعيان الشيعه و اللواعج مکانه: «و خرج غلام من خباء أخبية الحسين عليه‏السلام، و هو محمد بن أبي‏سعيد بن عقيل و في أذنيه درتان، فأخذ بعود من عيدانه و هو...»].

[19] [أضاف في البحار و العوالم و الدمعة الساکبة و نفس المهموم و أعيان الشيعة و اللواعج و مثير الأحزان: «و قرطان يتذبذبان»].

[20] [في الدمعة الساکبة و نفس المهموم: «بعيث»، و أضاف في أعيان الشيعة و اللواعج: «الحضرمي، فضربه بالسيف»].

[21] [أضاف في أعيان الشيعة و اللواعج: «أمه»].

[22] [أضاف في مثير الأحزان: «و لم يبق الا واحد الناس واحدا يکابد من أعدائه ما يکابد»].

[23] راوي گفت: در اين حال ديدم که کودکي از سرادق عصمت و جلالت بيرون آمد مانند خورشيد تابان و دو گوشواره در گوش او بود و از وحشت و حيرت به جانب راست و چپ مي‏نگريست. گوشواره‏هاي او از اضطراب و بيم مي‏لرزيد. ناگاه هاني بن ثبيت حرامزاده‏ي سنگين دل از لشکر عمر جدا شد و ضربتي بر آن طفل معصوم زد و او را شهيد کرد. و شهربانو مدهوش ايستاده بود و ياراي سخن گفتن و حرکت کردن نداشت. مشهور آن است که مادر علي اکبر، ليلي دختر ابي‏مره‏ي ثقفي بود. از روايات معتبره ظاهر مي‏شود که شهربانو در آن صحرا و در آن وقت در حيات نبود. چنانچه در موضع ديگر بيان شده است.

مجلسي، جلاء العيون، / 683 - 682

در کتب معتبره مسطور است که بعد از شهادت علي اکبر، طفلي از سراپرده‏ي حسين عليه‏السلام بيرون شد و چندان از آن واقعه‏ي هولناک در هول و هرب بود که اندام مبارکش چون سيماب ناب مترجرج بود و دو گوشواره از لآل در گوش داشت که از لرزش سر و تن او لرزان بود. بيرون از سراپرده ترسان و لرزان بايستاد و به جانب شمال و يمين نگران بود. هاني بن ثبيت بر او حمله کرد و او را از پاي درآورد.

همانا علماي احاديث نسب آن کودک شهيد را مرقوم نداشته‏اند و آنچه من بنده فحص کرده‏ام، نام او عبدالله بن الحسين است. چه از احاديث و اخبار چنان مستفاد مي‏شود که حسين عليه‏السلام را پسري به نام عبدالله بود. بعضي گويند که علي اصغر را نام عبدالله بوده و علي اصغر لقب او است. اين سخن نيز استوار نباشد؛ چه واجب مي‏کند که علي اکبر و علي اوسط را نيز نام ديگر باشد.

و اين که در بحارالانوار و بعضي از کتب مسطور است که وقتي آن کودک شهيد شد، شهربانو بي‏خويشتن و مدهوشانه نگران او بود. اين سخن نيز از درجه‏ي صحت ساقط است. چه شهربانو در هنگام ولادت علي بن الحسين وداع جهان گفت و در سفر کربلا ملازمت خدمت سيدالشهدا را نداشت؛ العلم عند الله.

سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه‏السلام، 356 / 2.