بازگشت

تخريب گام به گام ارزش ها


دشمن براي نابودي دين و ديانت يك باره حمله نمي كند، زيرا اثر و ثمره آن كم است . اما با سياست گام به گام طي مدت حساب شده اين كار را انجام مي دهد. نمونه هاي تاريخي آن فراوان است . يكي از اين قبيل كارها، نماز«تراويح » است كه از ابتكارهاي عمر به حساب مي آيد.

اين نماز را در سي سال خانه نشيني علي (ع) به خورد مردم دادند، وقتي امام (ع) فرمودند: بدعت است . گفتند: سي سال است كه مي خوانيم ، وا عمر وا عمر..

ريشه همه اين انحراف ها در اقدام صحابه است . آنها مسير را منحرف و آلوده كردند. ابوبكر با تعيين جانشين براي خود، زمينه موروثي شدن خلافت را به جاي امامت فراهم كرد. در مدتي اندك «ابوشحمه » فرزند عمر عمل زشتي انجام مي دهد و خود عمر به او حدي جاري مي كند. عاصم فرزند ديگرش را عثمان حد جاري مي كند.

از اين قبيل قضايا در تاريخ خلفا فراوان است .

وقتي وليد در محراب عبادت ، شراب را قي مي كند و كسي اعتراض نمي كند، عمق فاجعه معلوم مي شود. ديگر نبايد سوال كرد چرا عمر سعد براي تقاص عقب ماندگي اش در كربلا اولين تير را رها كرد. در كمتر از نيم قرن ، زمام امور به كلي دست نااهلان افتاد.

سياست هاي دشمن بر كرسي نشست و ارزش هاي اسلامي يكي يكي به سخريه گرفته شد و مردم به خواب خرگوشي فرو رفتند. دين ملعبه دست ها قرار گرفت . محراب عبادت آلوده شد، ياران واقعي دين حجر بن عدي ، ابوذر غفاري ، رشيد هجري ، عمر بن حمق ، حضر ميين و... به قتل رسيدند.

ظلم و جفا بالا گرفت ، حميت اسلامي محو شد، حميت جاهليت برگردانده شد،مسئله نژاد پرستي دوباره به دست بعضي از خلفا زنده شد و نژاد عرب ، نژاد برتر و خاص معرفي شد.

تبعيض هاي گوناگون آشكار گشت و بيت المال به عده اي پرداخت شد و امتيازهاي طبقاتي مجدداً احيا گرديد.

پست ها و مقام ها در ميان اقوام و بستگان بعضي از خلفا تقسيم شد. معاويه به حكومت رسيد. قيافه خشن ضد اسلامي آشكار شد.

سخنراني ابوسفيان :(هان اي بني اميه ! بكوشيد و گوي زمامداري را از ميدان برباييد(و به يك ديگر پاس دهيد) سوگند به آنچه من به آن سوگند ياد مي كنم بهشت و دوزخي در كار نيست ) در دستور العمل قرار گرفت .

يزيد در عصر خود بي حيايي را به اوج رساند و پيام فرستاد، از حسين براي من بيعت بگيريد. و امام با يك «نه » خط بطلان بر همه نوشته هاي آنان زد. او قيامي به پا كرد كه غيرت و حميت اسلامي را به عرصه كشاند. او نشان داد كه بايد غيرت ديني داشت و مي توان با يك حركت اصلاحي گذشته را جبران كرد. البته به شرطي كه گوش به فرمان امام بود.