بازگشت

عدالت خواهي


عدالت فرمان خدا و رسول است. علي (ع) فرمود: «العدل حياة الأحكام؛ عدالت مايه حيات و بقاي احكام اسلام است.» حركت امام حسين (ع) و قيام عاشورا بر پايه عدالت اتفاق افتاد. امام (ع) نامه اي به بزرگان كوفه نوشت و تكليف و مشخصه امام راستين را حكومت طبق قرآن و قيام به قسط و حق بر شمرد:

«فَلَعَمْري مَا الْإمامُ إلَّا الْحاكِمُ بِالْكِتابِ، الْقائِمُ بِالْقِسْطِ».

در سخن ديگر. حركت خويش را براي اقامه عدل و رفع ظلم از مظلومان و ايمني يافتن بندگان خدا ياد كرد:

«وَيَأْمَن الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِكَ. [1] .

در زيارت اباعبدالله الحسين (ع) مي خوانيم: «شهادت مي دهم كه تو به قسط و عدالت دستور دادي و به دين دعوت كردي.» [2] .

مسلم پس از دستگيري، خطاب به ابن زياد فرمود:

«ما آمده ايم تا به عدالت فرمان دهيم و به حكم قرآن فرا بخوانيم.» [3] .

امام خميني (ره) بر عدالت خواهي نهضت حسيني (ع) تأكيد دارد:

«شهادت (امام حسين ) براي اين بود كه اقامه شود عدل الهي... [4] .

سيدالشهدا سلام الله عليهاز همان روز اوّل كه قيام كردند براي اين امر، انگيزه شان اقامه عدل بود... [5] .

سيدالشهداسلام الله عليه كه همه عمرش را و همه زندگيش را براي رفع منكر و جلوگيري از حكومتظلم و جلوگيري از مفاسدي كه حكومت ها در دنيا ايجاد كرده اند، تمام عمرش را صرف اين كرد و تمام زندگيش را صرف اين كرد كه اين حكومت، حكومت جور بسته بشود و از بين برود... [6] .

زندگي سيدالشهدا، زندگي حضرت صاحب سلام الله عليه، زندگي همه انبياي عالَم، همه انبيا از اوّل، از آدم تا حالا همه شان اين معني بوده است كه در مقابل جور، حكومت عدل را مي خواستند.» [7] .

تأثير عنصر عدالت خواهي قيام عاشوراي حسيني (ع) را در سخنان امام (ره) مشاهده مي كنيم:

«سيدالشهدا سلام الله عليه وقتي مي بيند كه يك حاكم ظالمي، جائري در بين مردم دارد حكومت مي كند، تصريح مي كند حضرت كه اگر كسي ببيند كه حاكم جائري در بين مردم حكومت مي كند، ظلم دارد به مردم مي كند، بايد مقابلش بايستد و جلوگيري كند،هرقدر كه مي تواند، با چند يا چندين نفر...مگر خون ما رنگين تر از خون سيدالشهدا است؟! ما چرا بترسيم از اين كه خون بدهيم يا اين كه جان مي دهيم؟ آن هم در ماجراي دفع سلطان جائري كه مي گفت مسلمانم مسلماني يزيد هم مثل مسلماني شاه بود. اگر بهتر نبود، بدتر نبود.» [8] .

سيدالشهدا سلام الله عليه...اساس سلطنت را شكستند...اساس سلطنتي كه مي خواست اسلام را به صورت سلطنت طاغوتي درآورد. [9] .

حضرت سيدالشهدا (سلام الله عليه) به همه آموخت كه در مقابل ظلم، در مقابل ستم، در مقابل حكومت جائر چهبايد كرد.» [10] .

با توجه به آنچه گذشت معلوم شد كه رهبري انقلاب از لحاظ ايمان، روحيه، شجاعت وعدالت طلبي رهرو امام حسين بود و مردم با توجه به اين همساني، به رهبري انقلاب گرويدند و در اجابت دعوت ايشان براي تداوم عاشوراي حسيني، انقلاب كردند و اين از وجوه بارز تأثير گذاري عاشورا بر انقلاب اسلامي بود.


پاورقي

[1] محدثي، همان، ص‏182، به نقل از: بحارالانوار، ج‏100، ص‏37 و تحف العقول، ص‏239.

[2] همان، به نقل از مفاتيح الجنان.

[3] همان، به نقل از: شيخ مفيد، ارشاد، ج‏2، ص‏39.

[4] نور، ج‏20، ص‏145.

[5] همان، ص‏189.

[6] همان، ص‏190.

[7] همان، ص‏191.

[8] همان، ج‏2، ص‏218.

[9] همان، ج‏7، ص‏36.

[10] همان، ج‏17، ص‏58.