بازگشت

مقام و منزلت شهداء كربلا


گاهي از عده اي از افراد جاهل و نادان كه از اخبار و آيات آگاهي ندارند و فقط احساسات بر آنها حكومت مي كند مي شنويم كه بين برخي از كشته شدگان در اعصار مختلف و بخصوص در اين زمان را با شهيدان كربلا مقايسه نموده حتي اينان را بر آنها مقدم مي شمارند. اينك به جهت تذكر به آنها يادآور مي شويم كه:

طبق اخبار و احاديث وارده از منابع وحي و نبوت مقام شهداء كربلا از جميع شهداء حتي شهداء بدر و احد نيز بالاتر و والاتر است. بدلائل زير:

1 - جناب شيخ مفيد در ارشاد از حضرت امام زين العابدين عليه السلام روايت مي كند كه: حضرت سيدالشهداء عليه السلام در عصر روز تاسوعا نزديك مغرب اصحاب خود را جمع فرمود و بر آنها خطبه اي خواند و در آن فرمود:


(اما بعد فاني لا اعلم اصحابا اوفي و لاخيرا من اصحابي و لا اهل بيت ابر و لا اوصل من اهل بيتي فجزاكم الله خيرا).

2 - در زيارت ناحيه مقدسه است كه:

(السلام عيكم يا خير انصار السلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبي الدار.)

مرحوم حاج ملا هاشم خراساني، در منتخب التواريخ پس از نقل اين دو روايت مي فرمايد كه:

از اين روايت افضليت اصحاب آن بزرگوار بر اصحاب همه انبياء و اوصياء حتي بر اصحاب خاتم النبيين و اصحاب اميرالمؤمنين عليهماالسلام روشن مي شود و جهت افضليت آنان بر همه اصحاب انبياء و ائمه اطهار عليهم السلام به چند وجه ثابت است:

1 - علامه مجلسي عليه الرحمه در جلد نهم بحارالانوار از خرائج راوندي از حضرت باقر عليه السلام (درباره زمين كربلا) روايت كرده كه فرمودند:

(مناخ ركاب و مصارع عشاق لايسبقهم من قبلهم و لايلحقهم من بعدهم)

2 - در تهذيب از حضرت صادق عليه السلام روايت فرموده كه:

حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام گذارش به كربلا افتاد فرمود:

(مناخ ركاب و مصارع شهداء لايسبقهم من قبلهم و لايلحقهم من كان بعدهم)

3 - اسامي اين بزرگواران يعني شهداء كربلا در لوح محفوظ ثبت بوده


و در آن زياده و كم نمي شده است.

1 - محدث قمي عليه الرحمه در نفس المهموم درباره آنها مي نويسد كه:

جناب محمد بن الحنفيه گفت:

(و ان اصحابه عندنا لمكتوبون باسمائهم و سماء آبائهم. بابي و امي فياليتني كنت معهم فافوز فوزا عظيما)

ص 2/156 ف

2 - علامه مجلسي در بحارالانوار از مناقب ابن شهر آشوب نقل مي كند كه: عبدالله بن عباس در علت ترك ياري حضرت حسين عليه السلام مي گويد:

(ان اصحاب الحسين عليه السلام لم ينقصوا رجلا و لم يزيدوا رجلا باسمائهم من قبل شهودهم)

3 - اصحاب حضرت سيدالشهداء عليه السلام سادات شهداء مي باشند

در تحفة الزائرين اين عبارت از فقرات زيارت شهداء مي باشد كه:

(انتم سادات الشهداء في الدنيا و الاخرة و انتم السابقون)

4 - در كامل الزيارات در ضمن حديث كعب الاحبار در ضمن وصاياي حضرت عيسي علي نبينا و عليه السلام به بني اسرائيل مي گويد:

(يا بني اسرائيل العنوا قاتله و ان ادركتم أيامه فلا تجلسوا عنه؛ فان الشهيد معه كالشهيد مع الانبياء مقبل غير نذير)

5 - در كتاب كمال الدين در ضمن حديثي از حضرت علي


عليه السلام نقل مي كند كه آن حضرت مي فرمايد:

(و خير الخلق و سيدهم بعد الحسن ابني اخوه الحسين المظلوم بعد اخيه، المقتول في ارض كربلا الا انه و اصحابه من سادة (سادات) الشهداء يوم القيامة)

بحارالانوار - ص 148 و 347 و 348 جلد 17 عوالم العلوم

مرحوم حاج ملا هاشم خراساني و ديگران در كتابهاي خود ادله افضليت شهداء كربلا را، بر جميع شهداء بتفصيل نقل نموده اند طالبين بدان كتابها مراجعه فرمايند.