بازگشت

عبدالله بن حسين معروف به علي اصغر


سيم عبدالله بن حسين كه روز عاشورا در كنار پدر به تير كفار شهيد شد ، و شرح آن گذشت و در بعضي احاديث از او به علي اصغر تعبير نموده اند ، محمد بن طلحه در مطالب السئول علي اصغر و عبدالله را دو تن دانسته ، چنانكه مي نويسد : و اما علي الاصغر فجائه سهم و هو طفل فقتله ، و قيل ان عبدالله قتل مع ابيه شهيدا و في كشف الغمة : قال ابن الخشاب علي الاكبر الشهيد مع ابيه ، و علي الامام سيد العابدين و علي الاصغر و عبدالله المقتول مع ابيه . بالجمله مادر عبدالله بن الحسين رباب بنت امرؤ القيس بن عدي است .

در اغلني از عوف بن خارجة بن المري روايت كرده كه در زمان خلافت عمر بن الخطاب نزد وي بودم كه مردي نزد عمر آمده سلام داد : و هو رجل افحج اجلي امعر . و تحيت خلافت گفت ، عمر نام وي بپرسيد ، گفت مردي ترسا و بنام امرء القيس بن عدي الكلبي


عمر به شناختش مردي گفت اين همان كس باشد كه يوم الفلج بر بكر بن وائل غارت آورد و عمر ديگر باره سبب آمدن او باز جست ، گفت تا اسلام و آداب آنم بياموزي ، عمر اسلام بر وي عرضه كرد و بر مسلمانان قضاعه كه در شام بودند امارت داد ، امرو القيس بيرون آمد و من خود هيچ كس جز او تا آنروز نديده بودم كه ركعتي نماز نگذاشته امارت مسلمانان يابد ، و حضرت اميرالمؤمنين از پي بدر آمد تا بدو رسيد و سبطي الرحمه نيز در خدمت بودند فرمود يا عم انا علي بن ابيطالب ابن عم رسول الله و صهره ، و هذان ابناي من ابنته ، ما را به پيوند تو رغبت افتاده خواستارم ، امرء القيس گفت يا علي محياة دختر خويش ترا دادم ، و سلمي دختر ديگر حسن مجتبي را ، و رباب حسين راست : و في الاغاني و ما امسي حتي خطب اليه علي عليه السلام ابنته الرباب علي ابنه الحسين فزوجه اياها فولدت له عبدالله و سكينة ، قال هشام بن الكلبي و كانت الرباب من خيار النساء پدر رباب از اشراف و خانوادهاي بزرگ عرب بود و رباب در خدمت امام منزلتي بسزا و مكانتي لايق داشت و همواره نظر توجه در حق وي مي گماشت و بدين دو شعر كه فرموده وي را خواسته :



لعمرك انني لا حب دارا

تكون بها سكينة و الرباب



احبهما و ابذل جل مالي

و ليس لعاتب عندي عتاب



و في الاغاني و زاد فيهما



فلست لهم و ان غابوا مضيعا

حياتي او يغيبني التراب



مرويست كه بعد از شهادت امام عليه السلام رباب چندانكه زندگاني كرد هيچ از مويه و زاري ننشست و پيوسته همي ناليد و همي گريست از آن جمله در محضرت عبيدالله بن زياد راس مكرم امام را صلي الله عليه گرفته در كنار نهاد و بسي بوسه بر آن داده اين دو شعر بگفت :



و احسينا و لست انسي حسينا [1] .

اقصدته اسنة الاعداء



غادروه بكربلاء صريعا

لا سقي الله جانبي كربلاء



ابن اثير در كامل آورده كه : رباب را در سلك اسرا بشام بردند ، و چون


به مدينه باز گشت قومي از اشراف قريش وي را خطبه كردند نپذيرفته گفت ما كنت لا تخذ حموا بعد رسول الله صلي الله عليه و آله . من آن نيم كه پس از پيغمبر خداي ديگري بخسوري گزينم [2] يكسال همچنان بضجرت و كربت بزيست و از زير آسمان به پناه هيچ آسمانه نرفت تا فرسوده گشت و از فرط اندوه جان داد .

و في كامل التاريخ و قيل انها اقامت علي قبره سنة و عادت الي المدينة فماتت اسفا عليه و نيز اين اشعار در مرثيت امام او راست :



ان الذي كان نورا يستضاء به

بكربلاء قتيل غير مدفون



سبط النبي جزاك الله صالحة

عنا و جنبت خسران الموازين



قد كنت لي جبلا صعبا الوذبه

و كنت تصحبنا بالرحم و الدين



من لليتامي و من للسائلين و من

يعني و يأوي اليه كل مسكين



و الله لا ابتغي صهرا بصهركم

حتي اغيب بين الرمل و الطين



و في الكافي ، عن مصقلة الطحان ، قال سمعت ابا عبدالله عليه السلام يقول لما قتل الحسين اقامت امرأته الكلبية عليه مأتما و بكت و بكين النساء و الخدم ، حتي جفت دموعهن و ذهبت ، فبينا هي كذلك اذرات جارية من جواريها تبكي و دموعها تسيل فدعتها فقالت لها : مالك انت من بيننا تسيل دموعك ؟ قالت اني لما اصابتني الجهد شربت شربة سويق ، قال فامرت بالطعام و الاسوقه فاكلت و شربت و اطعمت و سقت و قالت : انما نريد بذلك ان تقوي علي البكاء علي الحسين ، قال و اهدي (اهدوا خ ل ) الي الكلبيه جونا لتستعين بها علي مأتم الحسين (فلما رات الجون قالت ما هذه قالوا هدية اهدا ها فلان لتستعين بها علي ماتم الحسين عليه السلام ) فقالت لسنا في عرس فما نصنع بها ؟ ثم امرت بهن فاخرجن من الدار فلما اخرجن من الدار لم يحس بها حس كانماطرن بين السماء و الارض و لم ير لهن بعد خروجهن من الدار اثر ،

چهارمين جعفر كه مادر او قضاعيه و باتفاق ارباب خبر در زمان حضرت امام رحلت كرد ، و زمره ي ديگر از مورخين از ابناء امام محمد بن الحسين عليهماالسلام


را ذكركرده اند ، و لكن اختلاف در آنست كه گروهي او را در طي شهداي كربلا نوشته اند ، چنانكه معتقد يوسف قزاوغلي در تذكره است ، و طايفه ديگر بر آنند كه محمد را با اسيران بشام بردند .

ابن قتيبه در تاريخ خود مي گويد : و فيهم فاطمه بنت الحسين ، و علي بن الحسين و فهيم محمد بن علي ابو جعفر ، و محمد بن الحسين عليهم السلام .

و في كتاب العقد : و اسراثني عشر غلاما من بني هاشم فيهم محمد بن الحسين و علي بن الحسين .

و نيز از جمله ابناء گرام يكتن عمر و بن الحسين را ايراد كرده اند ابن اثير در كامل التاريخ مي گويد : و استصغروا عمر و بن الحسين و امه ام ولد ، و هم او را در ضمن وقايع شام و محضر يزيد گفته : و كان يزيد لا يتغدي و لا يتعشي الادعا عليا اليه ، فدعاه ذات يوم و معه عمرو بن الحسين ، فقال لعمروأ تقاتل هذا ؟ يعني خالد بن يزيد تا آخر روايت كه سابقا مرقوم افتاد . و في الخميس ما يقارب المعني . و بنا بر صحت اين روايت ابناء كرام آنحضرت هفت تن بوده اند چند كه هيچيك از محدثين و مورخين فريقين زياده از شش كس نشمرده اند ، و اينكه حمد الله مستوفي ابناء كرام حضرت امام را هفت تن شمرده و از آن جمله دو تن را عبيدالله و حسن نام برده مأخذ آن معلوم نيست ، چه در هيچ يك از كتب معتبره بنظر نرسيده است و الله اعلم .

و ياقوت حموي را در معجم البلدان معتقد چنين است كه در آنوقت كه اسرا را بشام ميبردند پسري از آنحضرت محسن نام كه يكي از زوجات طاهرات بدان حامله بود در سفح كوه جوشن يقرب حلب سقط شد ، چنانكه گذشت و مؤيد اين مقال از كتب اخبار و سير كه حين تاليف در نظر بود ملحوظ نيفتاد .


پاورقي

[1] و لا نسيت حسينا - خ ل.

[2] خسوره پدر شوهر باشد.