بازگشت

علم و دانش شهيد كربلا


علم و دانش آن حضرت از امور واضحه و مثل آفتاب درخشان است كافي است در پي بردن بمقام علم و دانش آن حضرت اينكه امام و حجت خداست و روايات در باب علم امام فراوان است و از باب تبرك متذكر چند حديث ميشويم: عبدالرحمان بن كثير ميگويد: شنيدم از امام صادق «ع» فرمود: ما واليان و متصديان امر خدا هستيم و مخزنهاي علم خدا [1] .

عبدالله بن عجلان ميگويد: امام باقر «ع» در پيرامون قول خداي تعالي فاسألوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون فرمود: رسول خدا بيان نمود كه من ذكر هستم و امامها اهل ذكر هستند و درقول خداوند كه ميفرمايد: و انه لذكر لك و لقومك و سوف تسئلون، امام باقر فرمود: ما قوم او هستيم و مائيم كه سئول ميشويم. [2] .

جابر ميگويد: در قول خداوند: «هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون انما يتذكر اولي الالباب» امام باقر «ع» فرمود اين است و جز اين نيست


كه مائيم دانايان و نادانان دشمنان مايند و شيعه ي ما صاحبان لب هستند. [3] .

ابو بصير ميگويد: امام صادق (ع) فرمود: مائيم راسخين در علم و مائيم كه ميدانيم تأويلش را. [4] .

مفضل بن عمر از امام صادق (ع) روايت ميكند آن حضرت فرمود: موقعيكه رحلت امام حسن (ع) فرا رسيد به قنبر امر فرمود محمد حنفيه را احضار نمايد و بعد از آنكه محمد خدمت آقا حاضر شد فرمايشاتي به او فرمود و از آن جمله فرمود: اي محمد بدرستيكه حسين بن علي بعد از من امام است و اسم او در نزد پروردگار در كتاب است بطور وراثت از رسول خدا تا آنكه ميفرمايد: خداوند شما خانواده را اختيار نمود و از شما محمد را اختيار كرد و محمد علي را اختيار نمود و علي مرا اختيار نمود بامامت و من حسين را اختيار كردم محمد عرضكرد: تو امامي و تو وسيله ي من هستي بسوي رسول خدا دوست داشتم مرده بودم و اين كلمات را از تو نمي شنيدم تا آنكه ميگويد: حسين اعلم و داناتر ماست و علم او از همه ي ما برتري دارد و اقرب اشخاص است برسول خدا از لحاظ رحم حسين قبل از آنكه خلق شود فقيه بوده و وحي را خوانده است قبل از آنكه نطق نمايد و چون خدا اختيار كرده است محمد را و محمد علي را و علي تو را و تو حسين را ما راضي هستيم و تسليم مي باشيم [5] .


پاورقي

[1] اصول کافي ج 1 ص 192.

[2] همان کتاب ص 215.

[3] اصول کافي ج 1 ص 212.

[4] همان کتاب ص 213.

[5] اصول کافي باب الاشاره و النص علي الحسين (ع) ح 2.