بازگشت

يزيد بن حصين


تـنـي چـنـد از عـالمـان رجـال و تـاريـخ، يـزيد بن حُصَين را تصحيف بُرَيْر بن خُضَيْر دانـسـتـه انـد. ر.ك: (ابـصـار العـيـن، ص ‍ 125 ـ 126؛ قـامـوس الرجال، ج 2، ص 293 ـ 296؛ عبرات المصطفين، ج 2، ص 159).

نام وي به صورت هاي يزيد [1] ، زيد [2] ، بُرَيْر [3] و نـام پـدرش ‍ حـُصـَيـن [4] ، حـُضـَيـْر [5] ، خُضَيْر [6] و عبدالله [7] آمده است.

شيخ طوسي؛، بي آن كه بر شهادتش در روز عاشورا تصريح كند، او را از اصحاب امام حـسـيـن (ع)، بـر شـمـرده اسـت [8] . بـرخـي نـويـسـنـدگـان در شـرح حـال او چـنين نوشته اند: يزيد بن حُصَيْن هَمْداني مشرقي، مردي شريف، عابد، زاهد و از شـجـاعـان كـوفه بود. در جنگ ها ياد و نامي داشت. او از بهترين شيعيان بود. با مسلم بن عـقـيـل بيعت كرد؛ و هنگامي كه قيام وي به شكست انجاميد، از كوفه خارج گرديد و خود را بـه امـام حـسـيـن (ع) رسـاند؛ و پيوسته با آن حضرت بود. وقتي آب را بر اردوگاه امام حسين (ع) بستند، با اجازه امام (ع)، نزد عمر سعد رفت و با او در اين باره به گفت و گو پـرداخـت، شـايـد از ايـن كـار دسـت بـردارد. امـا سـخـنـانـش در نـفـس بـد سگال پسر سعد، اثر نكرد.

روز عاشورا، در صف ياران امام حسين (ع)، به پيكار با دشمنان پرداخت و پيش از ظهر به شهادت رسيد [9] .

فاضل دربندي رجز زير را به او نسبت داده است:



أنا يَزيدُ ما أنا بِالفاشِلِ

اَضْرِبُكُمْ عَنْ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِ



ضَرْبَ غُلامٍ اَرْجَحِي بَطَلِ

حَتّي اُلاقِي يَوْمَ حَشْرِي عَمَليِ [10] .



مـن يزيدم كه هنگام جنگ، ترسو نيستم، همچون جواني شجاع در دفاع از حسين بن علي (ع)، شـمـا را بـا شـمـشـيـر مـي زنـم، تـا ايـن كـه بـه روز رسـتـخـيـز عمل خويش را ديدار كنم.

در زيـارت مـنـسـوب بـه ناحيه مقدسه، بر اين شهيد بزرگوار، چنين درود فرستاده شده است:

اَلسَّلامُ عـَلي يـَزيـدِ بـْنِ حـُصـَيـْنِ الْهـَمـْدانـِيّ المـَشـْرِفـيِّ القـارِيّ، المـُجـَدِّلِ بِالْمَشْرَفِيِّ [11] .

سـلام بـر يـزيـد بـن حصين هَمْداني مشرقي، همو كه قاري قرآن بود و دشمن را به تيغ مَشْرَقِيّ [12] بر خاك مي افكند.


پاورقي

[1] رجـال الطـوسـي، ص 81؛ جـامـع الرواة، ج 2، ص 342؛ مـجـمـع الرجال، ج 6، ص 269 و ج 2، ص 81؛ نقد الرجال، ج 5، ص 89؛ روضة الواعظين، ص 204، و 205؛ کـشـف الغـمـه، ج 2، ص 259 ـ 260؛ الفصول المهمه، ص 191 ـ 192؛ الاقبال، ج 3، ص 77؛ بحار الانوار، ج 45، ص 70 و ج 101، ص 272، چـاپ ايـران؛ عـوالم، ج 17، ص 338؛ تـسـمـيـة مـن قـتـل مـع الحـسـيـن (ع)، ش 94؛ اخـتيار معرفة الرجال، تحقيق سيد مهدي رجايي، ج 1، ص 293؛ انـصـار الحـسـيـن (ع)؛ تـنـقـيـح المـقـال، ج 3، ص 325؛ ذخيرة الدارين، ص 179؛ ابـصـار العـيـن، ص 126، مـرکـز الدراسـات الاسـلامـيـة لحـرس الثـورة.؛ مـعـجـم رجـال الحـديـث، ج 20، ص 110؛ نفس المهموم، ص 196 ـ 197؛ عبرات المصطفين، ج 2، ص 159 (پاورقي)؛ الکامل في التاريخ، ج 4، ص 60 (پاورقي).

[2] اختيار معرفة الرجال، تصحيح مصطفوي، ص 79.

[3] الارشـاد، ج 2، ص 95، کـنـگـره جهاني هزاره شيخ مفيد؛ تاريخ طبري، ج 5، ص 421، 423، 429، 431، 432، دارالمـعـارف؛ الکـامـل فـي التـاريـخ، ج 4، ص 60؛ انـسـاب الاشـراف، ج 3، ص 187، 189، 191، دارالتـعـارف؛ مـنـاقـب آل ابـي طـالب، ص 109؛ الاقـبـال، ج 3، ص 344؛ بـحار الانوار، ج 101، ص 340، چاپ ايران، الفتوح، ج 5، ص 171 ـ 173؛ المـلهـوف، ص ‍ 139، 154، 155، 160، مـرکـز الدراسـات الاسـلامـيـة لحرس الثورة.؛ انصار الحسين (ع)، ص 76 ـ 77، الدار الاسلامية.

[4] ر.ک. پاورقي نخست همين مقاله.

[5] تـاريـخ الطـبـري، ج 5، ص 421، 423، 429، 431، 432، دارالمـعـارف؛ الفتوح، ج 5، ص 173.

[6] الکامل في التاريخ، ج 4، ص 60؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 187، 189، 191، دارالتعارف؛ الارشاد، ج 2، ص 95، کنگره جهاني هزاره شيخ مفيد.

[7] تسمية من قتل مع الحسين (ع)، ش 94.

[8] رجـال الطـوسـي، ص 81؛ نـيـز ر.ک. جـامـع الرواة، ج 2، ص 342؛ نـقـد الرجال، ج 5، ص 89؛ مجمع الرجال، ج 6، ص 269.

[9] تـنـقـيـح المـقـال، ج 3، ص 325؛ نيز ر.ک. ذخيرة الدارين، ص 179؛ وسيلة الدارين، ص 213 ـ 214. پاره اي مآخذ، سخنان يزيد بن حصين با عمر سعد و لشکريان او را، دربـاره بـسـتـن آب، بـا تـفـصـيـل بـيـش تـري نقل کرده اند. ر.ک. روضة الواعظين، ص 204 ـ 205؛ کشف الغمة، ج 2، ص 259 ـ 260؛ الفصول المهمة، ص 191 ـ 192؛ نفس المهموم، ص ‍ 196 ـ 197.

[10] اکـسـيـر العـبـادات فـي اسـرار الشـهـادات، ج 2، ص 293؛ نيز ر.ک. دائرة المعارف الحسينيّة، ج 6، ص 108.

[11] الاقبال، ج 3، ص 77؛ نيز ر.ک. بحارالانوار، ج 45، ص 70 و ج 101، ص 272؛ عوالم، ج 17، ص 338.

[12] شـمـشـيـري اسـت منسوب به مشارف شام. ر.ک. (لغت نامه، دهخدا، ج 12، ص 18497).