بازگشت

سليمان، (غلام امام حسين)


سـليـمـان فـرزند رزين [1] از مواليان امام حسين (ع) و بنابر نقلي امام حسن (ع) [2] و از شـهـداي نـهـضـت حسيني است. [3] نامش سلمان [4] و سـليـم [5] نـيـز آمـده اسـت. در بـرخـي مـنـابـع «ابـورزيـن» بـه عـنوان كنيه او [6] و در برخي ديگر به عنوان كنيه پدرش [7] آورده شده است.

از ظاهر كلام شيخ طوسي و برخي ديگر چنين برمي آيد كه سليمان در كربلا، همراه امام حـسـيـن (ع) بـه شـهـادت رسـيـده است. [8] اما شماري از مورخان شهادت او را در بصره دانسته اند. بدين گونه كه امام حسين (ع) از مكه، به وسيله «سليمان» نامه اي خـطـاب بـه بـزرگان بصره فرستاد و آنان را به كتاب خدا و احياي سنت پيامبر(ص) و مبارزه با بدعت هاي رواج يافته در جامعه فراخواند. همه دريافت كنندگان، نامه امام (ع) را پـنـهـان داشـتـند، مگر منذر بن جارود ـ كه دخترش همسر عبيداللّه زياد بود ـ كه ترسيد نـامـه دسيسه اي از جانب ابن زياد باشد. لذا نامه و پيك را نزد ابن زياد آورد. او نيز پس از آگـاهـي از مـحـتـواي نـامـه بـي درنـگ دسـتـور داد آورنـده نـامـه را بـه قـتـل بـرسـانـنـد. [9] سـليـمـان بـن عـوف حـضـرمـي ايـن دسـتـور را اجـرا كـرد. [10] در زيـارت مـنـسـوب بـه نـاحـيـه مـقـدسـه بر سليمان اين گونه درود فرستاده شده است:

اَلسَّلامُ عـَلي سـُلَيـمـانَ مَوْلَي الْحُسَينِ بْنِ أميرِالمؤمنينَ وَلَعَنَ اللّهُ قاتِلَهُ سُلَيمانَ بْنَ عَوْفِ الْحَضْرَمِيّ. [11] .


پاورقي

[1] ابـصـارالعـيـن، ص 94، مـرکـز الدراسـات الاسـلامـيـة لحـرس الثورة؛ وسيلة الدارين، ص 50 و 150.

[2] الثقات، ج 2، ص 310؛ منتهي المقال، ج 3، ص 402؛ جامع الرواة، ج 1، ص 383.

[3] تسمية من قتل، ش 21؛ الحدائق الورديّه، ص 103، المعجم الکبير، طبراني، ج 3، ص 103.

[4] الاخبار الطوال، ص 231ـ232.

[5] رجـال الطـوسـي، تـحـقـيـق سـيـدمـحـمـد صـادق آل بحرالعلوم، ص 74.

[6] المـلهـوف، ص 110؛ مـثـيـرالاحـزان، ص 27؛ نـيـز ر.ک نفس المهموم، ص 81؛ انصارالحسين، ص 74، الدار الاسلامية.

[7] تـنـقـيـح المـقـال، ج 2، ص 65؛ مـسـتـدرکـات عـلم رجال الحديث، ج 4، ص 119.

[8] رجال الطوسي، ص 74؛ الثقات، ج 2، ص 310؛ الاختصاص، شيخ مفيد، ص 83؛ ترجمة الامام الحسين (ع) و مقتله، ابن سعد، سيد عبدالعزيز طباطبايي، ص 77؛ کتاب الرجـال، ابـي داود، ص 178؛ نـيـز ر.ک. نـقـد الرجـال، ج 2، ص 370؛ مـجـمـع الرجـال، ج 3، ص 158؛ جـامـع الرواة، ج 1، ص 383؛ مـعـجـم رجال الحديث، ج 8، ص 231.

[9] الاخبارالطوال، ص 231ـ232؛ تاريخ الطبري، ج 5، ص 357، دارالمعارف؛ الفتوح، ج 5، ص 63؛ مقتل الحسين، خوارزمي، ج 1، ص 199، مکتبة المفيد؛ مثيرالاحزان، ص 27 و 29؛ المـلهوف، ص 110؛ ابصارالعين، ص ‍ 94ـ95، مرکز الدراسات الاسلامية لحـرس الثـورة؛ تـنـقـيـح المـقـال، ج 2، ص 65؛ قـامـوس الرجـال، ج 5، ص 296؛ نـفـس ‍ المـهـمـوم، ص 81 و 83؛ مقتل الحسين، مقرم، ص 141ـ142، منشورات شريف رضي.

[10] تنقيح المقال، ج 2، ص 65.

[11] الاقبال، ج 3، ص 76.