بازگشت

جابر بن حارث سلماني


جابر از شهيدان كربلا است كه در مآخذ گوناگون از وي با نام هاي جُناده، [1] جـابـر، [2] جـبـّار، [3] جـيـاد، [4] حـبـاب، [5] حـَيَّان، [6] حَسَّان، [7] حياة [8] و عبادة [9] ياد شده است. نام پدرش را نيز گروهي حارث [10] و گروهي حرث [11] نوشته اند. همچنين نسبت قبيله اي او را سلماني [12] و سلماني ازدي [13] گفته اند.

گـويـا وي در شـمار كساني است كه در عُذَيب الهِجَانات [14] به محضر امام حسين (ع) شـرفـيـاب شـدند؛ و حُرّ كه به فرمان ابن زياد مراقب امام (ع) و همراهانش بود، مي خـواسـت آنان را دستگير و يا به كوفه برگرداند. ولي با مخالفت امام حسين (ع) مواجه گـرديد و از اين كار صرف نظر كرد. امام (ع) با اين ياران تازه از راه آمده اش به گفت وگـو پـرداخت و اخبار كوفه را از آنان پرسيد و به وسيله اينان از شهادت فرستاده اش به كوفه، قيس بن مُسَهَّر صيداوي، آگاهي يافت. [15] .

بـرخـي مـنـابـع مـتـأخـّر نـقـل كـرده انـد كـه جـابـر از اصـحـاب رسول خدا(ص) و امام علي (ع) بوده و در جنگ صفين نيز حضور داشته است. همچنين او را از كـسـانـي دانـسـته اند كه در كوفه با مسلم بن عقيل بيعت كرد و پس از دستگيري و شهادت مـسـلم، مـخـفـيـانـه از كـوفـه خـارج شـد و در بـيـن راه، خـود را بـه كاروان امام حسين (ع) رساند. [16] .

صـبـح عـاشـورا و در ابـتداي كارزار، جابر و همراهانش، با شمشيرهايشان بر قلب سپاه دشـمـن حمله بردند، و پيكاري نمايان كردند. در جريان نبرد وقتي به محاصره درآمدند و ارتباطشان با يارانشان قطع گرديد، حضرت عباس (ع) به ياري شان شتافت و آنها را كـه مـجـروح شـده بـودنـد، از مـحاصره رهانيد. هنگام بازگشت، بار ديگر دشمن به آنان نـزديك شد و آنها نيز با تمام قدرت بر خَصم تاختند و پس از مبارزه اي دليرانه همگي در يك مكان به فيض عظيم شهادت نايل آمدند. [17] .

در زيـارت منسوب به ناحيه مقدسه و همچنين زيارت رجبيّه، بر اين شهيد بزرگوار درود فرستاده شده است. [18] .


پاورقي

[1] تـسـمـيـة مـَن قـتـل مـع الحـسـيـن (ع)، ش 68؛ رجـال الطـوسـي، ص 72؛ نـيـز ر.ک. جـامـع الرواة، ج 1، ص 168؛ الجـامـع فـي الرجـال، ج 1، ص 421؛ مـجـمـع الرجـال، ج 2، ص 54 نـقـد الرجـال، ج 1، ص 372؛ تـنـقـيـح المـقـال، ج 1، ص 234؛ قـامـوس الرجـال، ج 2، ص 724؛ ابـصـار العـيـن، ص 144، مـرکـز الدارسـات الاسـلامية لحرس الثـورة؛ اعـيـان الشـيـعـه، ج 1، ص ‍ 611؛ مـعـجـم رجال الحديث، ج 4، ص 163؛ ذخيرة الدارين، ص 236؛ وسيلة الدارين، ص 113 ـ 114.

[2] تـاريـخ الطـبـري، ج 5، ص 446، دارالمـعـارف؛ نيز ر.ک. نفس المهموم، ص 257، دارالمـحـجـة البـيـضـاء؛ مـقتل الحسين (ع)، مقرم، ص 239، منشورات شريف رضي؛ قاموس الرجال، ج 2، ص 505 ـ 506؛ انصار الحسين (ع)، ص 78، دار الاسلامية.

[3] الکامل في التاريخ، ج 4، ص 74؛ نيز ر.ک. اعيان الشيعه، ج 4، ص 62.

[4] انساب الاشراف، ج 3، ص 198، دارالتعارف.

[5] مناقب آل ابي طالب، ج 4، ص 122؛ بحارالانوار، ج 45، ص 64 و 72؛ معجم رجال الحديث، ج 4، ص 213.

[6] الاقبال، ج 3، ص 79؛ بحارالانوار، ج 101، ص 273 و 341، چاپ ايران.

[7] الاقبال، ج 3، ص 345.

[8] مجالس الشهدا، ص 118.

[9] عشرة کامله، ص 379.

[10] تـسـمـيـة مـَنْ قـتـل مـع الحـسـيـن (ع)، ش 68؛ تـاريخ الطبري، ج 5، ص 446، دارالمعارف؛ الکامل في التاريخ، ج 4، ص 74.

[11] انـسـاب الاشـراف، ج 3، ص 198، دارالتـعـارف؛ رجـال الطـوسي، ص 72؛ نيز ر.ک. مجمع الرجال، ج 2، ص 54؛ جامع الرواة، ج 1، ص 168؛ الجامع في الرجال، ج 1، ص 421.

[12] تـسـمـيـة مـَنْ قـتـل مـع الحـسـيـن (ع)، ش 68؛ تـاريخ الطبري، ج 5، ص 446، دارالمـعـارف؛ الکـامـل فـي التـاريـخ، ج 4، ص 74؛ رجـال الطـوسي، ص 72؛ انساب الاشراف، ج 3، ص 198، دارالتعارف؛ نيز ر.ک. نقد الرجـال، ج 1، ص 372؛ الجـامـع فـي الرجـال، ج 1، ص 421؛ جـامع الرواة، ج 1، ص 168؛ مجمع الرجال، ج 2، ص 54.

[13] الاقبال، ج 3، ص 79؛ بحارالانوار، ج 45، ص 72 و ج 101، ص 273، چاپ ايـران؛ تـنـقـيـح المـقـال، ج 1، ص ‍ 234؛ قـامـوس الرجـال، ج 2، ص 724؛ ذخـيـرة الداريـن، ص 236؛ مـعـجـم رجال الحديث، ج 6، ص 308.

[14] آب و منزلگاهي است در چهار ميلي قادسيه و بالاي کوفه، و در مسير کسي که قـصـد دارد بـه کـوفـه بـرود قـرار گرفته است. (معجم البلدان،ج 4، ص 92؛ معجم ما استعجم، ج 3، ص 297؛ مراصد الاطلاع، ج 2، ص 925؛ لغت نامه دهخدا، حرف عين.).

[15] تـنـقـيـح المـقـال، ج 1، ص 234؛ قـامـوس الرجـال، ج 2، ص 505 ـ 506؛ ابـصـار العـيـن، ص 144، مـرکـز الدراسـات الاسـلامـية لحرس الثورة؛ ذخيرة الدارين، ص 235؛ انصار الحسين (ع)، ص 78، الدار الاسلامية.

[16] تـنـقـيـح المـقـال، ج 1، ص 234؛ ابـصـارالعـيـن، ص 144، مـرکز الدراسات الاسلامية لحرس الثورة؛ ذخيرة الدارين، ص 236.

[17] تـاريـخ طـبـري، ج 5، ص 446، دارالمـعـارف؛ الکـامـل فـي التـاريـخ، ج 4، ص 74؛ نـيـز ر.ک: ابـصـارالعين، ص 144 و 61، مرکز الدراسـات الاسـلامـيـة لحـرس الثـورة؛ نـفـس المـهـمـوم، ص 257، دارالمـحجة البيضاء؛ مـقـتـل الحـسـيـن (ع)، مـقـرم، ص ‍ 239، مـنـشـورات شـريـف رضـي؛ قـامـوس الرجال، ج 2 ص 505ـ506؛ ذخيرة الدارين، ص 236.

[18] الاقـبـال، ج 3، ص 79 و 345؛ بـحـارالانـوار، ج 45، ص 72 و ج 101، ص 273 و 341، چاپ ايران.