بازگشت

انصاف بدهيم


آيا ابوطالب بعد از اين كه اين آيات و اعمال را كرارا مشاهده كرده و نيز سشنيده كه پدرش و ديگران چه خبرهايي درباره ي آن حضرت داده بودند، صحيح است كه گفته شود ابوطالب غير مسلمان مرده است، و حال آن كه او مردي متفكر و دورانديش بوده است؟! آيا عرب باديه نشين و ساير مهاجرين و انصار، بر ابوطالب رجحان و برتري عقلي داشتند؟ (كه به آن حضرت ايمان آوردند؟) و يا آيات و معجزات و كرامات بيشتري از ابوطالب ديده بودند؟! و يا از ابوطالب به پيغمبر صلي الله عليه و اله نزديكتر بوده اند؟! بدين خاطر است كه مي گوييم: مسلمان نبودن ابوطالب محال و يا شبه محال است.

كسي كه در اسلام ابوطالب شك كند مانند اين است كه در نبوت و رسالت محمد صلي الله عليه و آله شك كرده است، از اين جهت كه نمي داند و


نمي تواند اين مطلب را بفهمد؛ زيرا جمع كردن اين قول كه پيامبر صلي الله عليه و آله برهان قاطع و دليل محكمي براي اثبات نبوتش آورد، و اين قول كه ابوطالب با وجود داشتن علم و سلامت ادراك و رجحان عقلي و آگاهي تمام و كاملي كه به حقانيت برادرزاده اش داشت و نيز عشق و علاقه و اخلاص نسبت به او، كافر و غير مسلمان از دنيا رفته است، ممكن نيست. پس هر كسي بگويد پيامبر صلي الله عليه و آله براي اثبات رسالتش دليل كافي و وافي ارائه داده است لازم مي آيد كه قائل به اسلام ابوطالب نيز باشد؛ و هر كس كه قائل به عدم اسلام ابوطالب باشد لازم مي آيد كه بگويد: نبي اكرم صلي الله عليه و اله نتوانسته بود دليل قانع كننده و كافي براي رسالتش اقامه كند، و تفكيك اين دو از هم جهل و تحكم است.

و در يك كلام: اگر فرض شود ابوطالب اسلام نياورد، معلوم مي شود كه در واقع يك سر و اشكالي وجود داشته كه سبب اسلام نياوردنش شده است.

سؤالي كه در اين جا مطرح مي شود اين است: ابوطالب كه داراي چنين منزلت و مقامي است، چرا در اسلامش تشكيك وارد شده است؟

در جواب بايد گفت: اين كه از ابوطالب نفي اسلام كرده اند، جوابي است براي قول به نفاق ابوسفيان. آيا غير از اين است كه ابوطالب پدر علي امير المؤمنين عليه السلام بوده و ابوسفيان پدر معاويه؟! لذا محل گريزي نديدند مگر اين كه موازنه كنند و ابوسفيان را بر ابوطالب ترجيح داده و يا حداقل آن دو را با هم مساوي جلوه دهند.