بازگشت

ولايت اميرالمؤمنين ركن و اساس توحيد است


1. «رُوِيَ عن أبي الحسن أنَّهُ قالَ: ولايَةُ عَليّ مَكْتوُب[ـة] جفي جَميعِ صُحُفِ الا نْبياءَ، وَلَن يَبْعَثَ اللهُ نَبِيّا إلّا بِنبُوَّةِ محمّد وَ وِلايَةِ وَصِيِّهِ عَلِي [1] .

از آقا موسي بن جعفر عليه السلام روايت شده كه فرمود:

ولايت و سرپرستي اميرمؤمنان در تمام كتابهاي انبيا نوشته شده است و خداوند هرگز پيغمبري را به رسالت مبعوث نساخته است مگر با اقرار به نبوّت و پيامبري حضرت محمّد و ولايت و سرپرستي (و اَوْلي به تصرّف بودن) وصي او حضرت علي عليه السلام

2. رُوِيَ عَنْ عَليّ بنِ موسي، عَنْ أبيه، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ ج أبيه ج مُحمّدبنِ عليّ بن الحُسين في قَوله تَعالي: (فِطرَةَ اللهِ الَّتي فَطَرَالنّاسَ عَلَيْها) [2] .

قال:

هُوَ لاإ لهَ إلّا اللهُ، مُحَمَّدَ رَسوُلُ اللهِ، عَليّ أميرُالْمُؤْمِنينَ وَليُّ الله، إلي هاهُنا التوحيدُ. [3] .

روايت شده از امام بحقّ حضرت علي بن موسي از پدرش از جدّش از امام بحقّ محمّد باقر در تفسير و بيان معني قول خداوند متعال: (فِطرَتَ اللهِ الَّتي فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها) (سوره روم، آيه 30) يعني فطرت خدا آن چنان فطرتي است كه خداوند متعال همه مردم را بر آن فطرت خلق نموده است، كه فرمود:

اين فطرت خدا عبارت است از لاإ له إلّا الله، مُحَمَّد رَسوُلُ الله، عَلي اميرُالمؤمنين وَلي الله. بعد فرمود توحيد تا اينجاست (يعني علي اميرالمؤمنين وليّ الله). زيرا ولايت ركن توحيد است و اگر ولايت، كه ركن و پايه و اساس توحيد است، برداشته شود نه توحيد و نه نبوّت هيچكدام باقي نمي مانند.


پاورقي

[1] صراط مستقيم ص 10 به نقل از کتاب بصائر الدرجات ص 72 ح 1.

[2] سوره روم: آيه 30.

[3] صراط مستقيم ص 19 به نقل از کتاب تفسير علي بن ابراهيم قمي: ج 2 ص 155، انتشارات علامه.