بازگشت

دلالت آيه تطهير بر عصمت


اين آيه به وضوح، بر عصمت پنج تن اهل بيت عليهم السلام دلالت دارد؛ زيرا


خداوند متعال رجس؛ يعني گناهان را از آنان دور ساخته و آنان را به حقيقت، پاك گردانيده است و اين همان واقعيت و حقيقت عصمت است.

آيه، براي دلالت بر اين امر، «انّما» را در صدر خود دارد كه از قويترين ادوات حصر مي باشد و دخول «لام» در جمله خبري به آن افزوده مي شود. و نيز تكرار لفظ «طهارت»، كه همه اينها بر حسب صناعت، بر حصر و اختصاص دلالت مي نمايد و اراده خداوند در اين امر، اراده اي تكويني است كه تخلف مراد از اراده در آن محال مي گردد: «إنَّما أمْرُهُ إذَا أرَادَ شَيْئاً أن يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونَ» [1] .

«امام شرف الدين» مي گويد: اين آيه به التزام بر امامت امير المؤمنين عليه السلام دلالت دارد؛ زيرا آن حضرت، خلافت را براي خويشتن ادعا كرد و حسنين و فاطمه نيز آن را براي وي ادعا نمودند و آنها دروغگو نيستند؛ چون دروغ از رجس است كه خداوند آن را از آنان دور ساخته و آنها را از آن به حقيقت پاك گردانيده است [2] .


پاورقي

[1] يس/82: «فرمان نافذ خداوند (در عالم) چون اراده خلقت چيزي‏را کند به محض اينکه گويد موجود باش بلا فاصله موجود خواهد شد».

[2] الکلمة الغراء في تفضيل الزهراء عليها السلام، ص201.