بازگشت

عدم شمول آيه مودت بر زنان پيامبر


زنان پيامبر صلي الله عليه و آله را در اين آيه سهمي نيست؛ زيرا آنان - به گفته علماي اصول - موضوعاً و حكماً از آن خارج شده اند و به عنوان دليل بر اين امر، موارد ذيل را يادآور مي شويم:

1 - «اهل»، در لغت، موضوع است براي خاندان مرد و خويشاوندانش [1] و شامل زوجه نمي شود. اين معنا را زيد بن ارقم مؤكد ساخت آنگاه كه از وي در مورد اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله پرسيدند كه آيا همسران آن حضرت را شامل مي شود؟ اين موضوع را مردود دانست و گفت: «نه، سوگند به خدا! زيرا زن مدتي را با مرد مي گذراند و سپس او را طلاق مي دهد و به سوي پدر و قومش باز مي گردد... اهل بيت وي، اصل و خويشاوندان وي هستند كه بعد از او صدقه بر آنان حرام شده است».

2 - اگر بپذيريم كه «اهل» شامل زوجه مي شود و بر آن اطلاق مي گردد [2] ، ناگزير بايد بنا به اخبار پيشين، آن را مخصّص بدانيم كه بدون شك موجب تخصيص مي شوند؛ زيرا به حد تواتر لفظي و معنوي رسيده اند.


پاورقي

[1] قاموس محيط 331:1. اقرب الموارد.

[2] ابن کثير تفسير 302:2. مسلم، صحيح 1873:4.