بازگشت

تزويج فاطمه به حسن مثني نزديك به محرم (شصت و يكم) شده


تصريح بيهقي (ره) كه اين قضيه ي تزويج حسن مثني و فاطمه عليهاالسلام در سالي اتفاق افتاده كه امام حسين (ع) آن سال به شهادت رسيده و البته اين واقعه در عرض راه از مكه به كربلاء يا بعد از ورود به كربلاء بعيد است كه واقع شده باشد و لابد مرادش سالي است كه قبل از سال شهادت است و وقعه ي عاشوراء در محرم سال (61) هجرت واقع شده پس قضيه ي تزويج قبل از ماه محرم (61) در سال (60) اتفاق افتاده است و بعيد نيست كه قبل از عاشوراء به مدت كوتاهي در مكه واقع شده باشد و منظور ابن فندق (ره) نزديك بودن وقوع آن قضيه به فاجعه ي عاشوراء است پس به بانوي عصمت فاطمه بنت الحسين عليه السلام «تازه عروس» گفتن صحيح است ولي صحت آن نسبت به تزويج او به حسن مثني رضوان الله عليه است كه تازه عروسي شان واقع شده بوده كه با هم به كربلاء آمده اند


و حسن مثني فرزند بزرگ امام حسن (ع) است و لذا قصه در حق قاسم (ع) شهرت يافته و قضيه ي دو برادر به هم خلط و مشتبه شده است و در حق حسن مثني است كه جدش اميرالمؤمنين (ع) فرموده: بقية السيف از اولاد من از جهت عدد نمو خواهد كرد.

و لذا اولاد اميرالمؤمنين (ع) از او زياد انتشار يافته است و آن فرمايش اميرالمؤمنين (ع) در حق حسن مثني بهتر از امام سجاد (ع) تناسب دارد چون حسن مثني روز عاشوراء در جنگ زخم برداشته و دست مباركش از بدن جدا شده و در ميان جنازه هاي شهداء افتاده است چنانچه تفصيلش در كتب مقاتل معتبره نقل شده پس او بقيةالسيف است.

ولي امام سجاد (ع) وارد جنگ نشده است صلوات الله و سلامه عليه و آله و علي آبائه و اولاده الطاهرين.

سيد جليل آقا سيد عبدالمجيد حائري (ره) در ذخيرة الدارين گويد:

أقول: انه نقل في الكتب المعتبرة مبارزة القاسم يوم الطف كما ذكرنا آنفا تفصيله من طريق المخالف و المؤالف و لم يذكر في تلك الكتب تزويجه (ع) في وقعة الطف الا في المنتخب فانه ذكر قصة تزويجه (ع) نقلا عن الغير فقال ان هذه القضية لم نظفر بها في الكتب المعتبرة و الروايات المعتمدة. فكأنه رحمه الله لم يعتمد علي ذلك النقل و نحن ايضا قد تصفحنا بمقدار وسعنا عن ما نقل و لم نجد فيه ما يعتمد عليه من


الاثار المثبتة لتلك القضية و ذلك الفاضل ايضا لم ينسبه الي أحد بل نسبه الي قيل و لا يثبت به شئي. ج 1 ص 154 ط نجف.

چنانچه نگارش يافت به نظر مي رسد كه قضيه اشتباه شده جريان تزويج فاطمه عليهاالسلام به حسن مثني (رض) كه نزديك به محرم سال 61 واقع شده درباره ي برادرش قاسم (ع) در أفواه شهرت يافته و از روي مسامحه و اعتماد به شهرت در ألسنة به كتابي وارد گشته چنانچه نظير آن را در عصر حاضر نسبت به دفن شدن علي اصغر (ع) در روي سنيه ي مبارك سيدالشهداء (ع) مي بينيم كه بعضي از مسامحه كاران به كتاب خودش وارد كرده و بدون مدرك آن را در كتابش ثبت نموده اگر انتقاد و بطلان آن نگارش نيابد در آينده ممكن است مدرك قرار داده شود چنانچه در صفحه ي 175 -174 از كتاب نيز نگارش يافت مراجعه شود.