بازگشت

در مدت حمل عيسي


اين كه گفته صحيح آنست كه مريم به عيسي (ع) حامل شد به حمل طبيعي مانند ساير زنان و ابن كثير گفته كه ظاهر آنست كه حمل مريم نه ماه بود معلوم نيست اين صحيح بودن و ظاهر شدن از كجا نزد آنها به دست آمده و به مرحله ي صحت و ظهور رسيده است پس هر دو صحت و ظهور به خود صاحبان آن كلام برگردانيده مي شود و بدرد ديگران نمي خورد.

اگر مريم مدت نه ماه به عيسي عليهماالسلام به طور متعارف طبيعي باردار بود در ميان مردم معلوم مي شد و مشهور مي گشت و از آيات قرآني چنين فهميده مي شود كه در حين حمل و وضع حمل اين واقعه معلوم گشته و قبلا اگر سابقه ي حمل متعارف بود قبل از وضع حمل ميان مردم شهرت پيدا مي كرد و چه مانع دارد مدت حمل عيسي (ع) مانند اصل حملش از آيات الهي باشد كما اين كه قرآن كريم تصريح كرده كه عيسي (ع) از آيات خداونديست.

پس در اينگونه مواقع واقع امر را غير از قول معصوم چيز ديگر به ما كشف نمي كند و از اقوال سايرين از مفسرين و ديگران به انسان


اطمئنان حاصل نمي شود و آنچه از معصوم رسيده و مورد اعتماد است مدت حمل ساعت واحده يا نه ساعت است و اما شش ماه كه در خبر مرسل كافي است آن را استاد اعظم فن حديث و خريت اكبر در اخبار و آثار علامه ي مجلسي (ره) فرموده: شايد از تصحيف روات يا ناسخين اخبار است چنانچه گذشت به قرينه تساوي حمل امام حسين عليه السلام و يحيي (ع) چنانچه در اخبار معتبره ميان آن دو بزرگوار تساوي مدت حمل ذكرشده است والله العالم.