بازگشت

رفتن اسراء خاندان رسالت با چهارپايان خودشان به شام اصل ندارد


ص:- 68- س:- 20 -19

ادعاء صاحب كتاب «كامل بهائي» كه اهل بيت با چهارپايان خودشان به شام رفتند و عين عبارتش چنانچه گذشت اين است:

«و امام و عورات أهل بيت به چهارپايان خود به شام رفتند زيرا كه مالها را غارت كرده بودند اما چهارپايان بديشان گذاشته بودند».

كامل بهائي ص 291 ج 2 ط- قم

اين ادعاء وي كه اهل بيت با چهارپايان خود به شام رفته اند علاوه بر آنچه در رد حرفش در اصل كتاب نگارش يافت. فرمايش شيخ اعظم شيخ مفيد (ره) در ارشاد آن را تكذيب مي كند زيرا شيخ (ره) مي فرمايد:

ثم اقبلوا علي سلب الحسين عليه السلام...... و انتهبوا رحله وابله و أثقاله و سلبوا نسائه.... الخ ارشاد ص 257 ط- تبريز.

و محدث قمي (ره) نيز عين اين عبارات ارشاد را در نفس المهموم نقل كرده است و مترجم آن كتاب گويد:

مردم بر ورس و حله ها و شتران ريختند و غارت كردند...... شيخ مفيد گفت: اناث و شتران و بارو بنه ي آن حضرت را غارت كردند


و جامه هاي زنان را بربودند.... ترجمه ي نفس الهمهموم ص 204 س 18 ط تهران سال 1374 ه ق.

و ابن الاثير در تاريخ كامل گويد: و مال الناس علي الورس و الحلل و الابل فانتهبوها و نهبوا ثقله و متاعه و ما علي النساء حتي ان كانت المرأة لتنزع ثوبها من ظهرها فيؤخذ منها- ص 79 ج 4 ط بيروت.

و طبري گويد: و مال الناس علي الورس و الحلل و الابل و انتهبوها- ص 346 ج 4 ط- مصر- مطبعه ي استقامة قاهرة.

بنا به صريح فرمايش و نقل شيخ مفيد (ره) و طبري و ابن الاثير شتران امام عليه السلام را غارت كرده اند پس آنها را به اهل بيت نگذاشته اند بماند و قول شيخ مفيد (ره) مقدم بر ادعاء صاحب كتاب كامل بهائي است زيرا فرمايش وي أقرب به صواب و عقل و اعتبار است زيرا ن غارتگران و وحشيان بيابان كه براي آدم كشتن و امام (ع) كشتن به دشت كربلاء جمع شده بودند از چهارپايان امام (ع) نمي گذارند چيزي بديشان بماند.