بازگشت

عزاداري اهل بيت در شام سه روز است


ص:- 44 س:- 15 (بيشتر از ده روز در دمشق توقف نكرده اند)

و از تاريخ طبري معلوم مي شود كه نوحه و ندبه ي خاندان رسالت در شام بعد از آن كه يزيد پليد از باب سياست و جلوگيري از تنفر افكار عمومي از وي اجازه داده كه بر سيدالشهداء عليه السلام اقامه ي عزاء نمايند سه روز اقامه ي عزاء نموده اند چنانچه گويد:

ثم قال يزيد بن معاوية يا نعمان بن بشير جهزهم بما يصلحهم و ابعث معهم رجلا من اهل الشام أمينا صالحا و ابعث معه خيلا و اعوانا فيسير بهم الي المدينة ثم أمر بالنسوة ان ينزلن في دار علي حدة معهن ما يصلحهن و اخوهن معهن «علي بن الحسين» في الدار التي هن فيها قال: فخرجن حتي دخلن دار يزيد فلم تبق من آل معاوية امرأة لا استقبلتهن تبكي و تنوح علي الحسين فاقاموا عليه المناحة ثلاثا و كان يزيد لا يتغدي و لا يتعشي الا دعا علي بن الحسين اليه [1] .


بعد از آن طبري اظهار لعن يزيد را بر ابن مرجانة و انزجارش از وي نقل كرده در صورتي كه باطنا از وي خوشحال و مسرور و مورد انعام و جائزه ي خود قرار داده بوده است.

پس اين كه در بعضي كتابها اقامه ي عزاء خاندان رسالت را در خانه ي يزيد در دمشق بيشتر از سه روز نگارش داده اند قول ضعيف و خالي از تحقيق است.

و بلكه از اهل تحقيق گفته اند: كه توقف اسراء اهل بيت در شام از هفت روز بيشتر نشده است چنانچه در ص 274 گذشت و نيز در ص (370) از كتاب نقل شد به صفحه ي نامبرده مراجعه شود.



پاورقي

[1] تاريخ طبري ج 4 ص:- 353- ط- مطبعه‏ي استقامه‏ي قاهرة سال: (1358) ه. ق.