بازگشت

صلوات بعد از نمازهاي يوميه


و از مواردي كه صلوات گفتن بسيار خوب و هيچگونه رجحانش مشكوك نيست در تعقيبات بعد از نمازهاي فرائض پنجگانه است كه از تعقيبات مهمات به شمار است .

بعضي از فضلاء گفته: افضل اعمال و افضل اوراد و اذكار صلوات بر محمد و آل محمد است سلام الله عليهم اجمعين بخصوص در عقب فرائض كه بايد بر همه ي دعاها صلوات را مقدم داشت [1] .


در اسرار الصلاة [2] در فصل تعقيبات پس از تكبيرات سه گانه بعد از نماز كه از تعقيبات است گفته: بعد از آن صلوات فرستادن است و صلوات به صورت خاصي نقل كرده و بعد از آن بعض تعقيبات ديگر بيان فرموده و گويد:

ثم تسبيح الزهراء عليهاالسلام و الاخبار الواردة في فضله كثيرة.... الخ.

البته بايد انسان از جاي خود تكان نخورده به نحوي كه در تشهد نماز قرار گرفته بود و از آن فارغ شد زانوهاي خود را از قبله برنگردانيده در حال رو به قبله و تورك و تكلم ننموده و به دور خود رونگردانيده مشغول تسبيح حضرت زهراء بتول عليهاالسلام بشود.

امام صادق عليه السلام فرموده [3] : ما اطفال خودمان را به آن تسبيح امر مي كنيم مانند اين كه به نماز امر مي نمائيم و آن تسبيح بعد از هر نماز به من محببوب تر از هزار ركعت نماز خواندن در هر روز است. و جاي شك نيست كه آن تسبيح مبارك از افضل تعقبيات است.


پاورقي

[1] رجوع شود به دعوة الحسني في ادعية الحسني ص 27 ط بمبئي سال (1314) ه. ق تأليف فاضل زاهد ميرزا علي اکبر همداني نزيل نجف اشرف متوفي (1325) ه. ق.

[2] اسرار الصلاة عالم مؤيد به تأييدات رباني آقاي حاج ميرزا جواد ملکي تبريزي قدس‏سره ص 283 ط تهران سال (1380) ه. ق.

[3] مفتاح الفلاح شيخ بهائي (ره) ص 49 ط مصر.