بازگشت

موضوع سه گانه كه دشمنان اسلام در فكر از بين بردن آنهااند


موضوع صلوات به رسول الله (ص) خصوصا در حالت اجتماع مسلمانها در مجالس و

موارد اجتماع ديگر يكي از امور سه گانه است كه اجانب و دشمنان اسلام را به فكر از بين بردن آنها از ميان مسلمانهاانداخته است: اول: قرآن كريم. دوم: موضوع حج رفتن مسلمانها و آن كنگره ي بزرگ اسلامي را سالي يك مرتبه در مكه ي معظمه تشكيل دادن و آن شعار بسيار مهم اسلامي را با آن عظمت به انجام رسانيدن است. سوم: صدا به صلوات و سلام بلند كردن موقعي كه نام نامي حضرت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم ذكر مي شود پس مسلمانها بايد در حفاظت به اين سه


موضوع اهميت بيشتر بدهند. و بايد هر جا كه اسم مبارك رسول الله (ص) نوشته شود صلوات و سلام نيز نگارش داده و از اين عمل غفلت ننمود كه در واقع ترك آن مخالفت با قرآن مجيد است كه امر به صلوات فرستادن بر آن حضرت نموده و بعضي از غرب زده ها ترك صلوات و سلام را يك رويه ي نارواي بسيار بدي به خودشان اتخاذ كرده و آن بي ادبي را شعار و دثار خود ساخته و در كتابها و نوشته ها فقط به نگارش اسم مبارك رسول الله صلي الله عليه و آله بدون نوشتن صلوات گر چه با علامت (ص) باشد اكتفاء مي نمايند. ولي براي اهل اسلام و ايمان اين روش بي ادبي روا نيست و بايد اين شعار اسلامي را ترك ننمايند گرچه با نگارش علامت (ص) باشد به مرحله ي عمل برسانند در صورتي كه بعضي از علماء اسلام از اشاره با نگارش (ص) يا (صلعم) منع كرده است [1] و گفته كه آن كار اشخاص كسل مي باشد و شهيد ثاني ( ره) فرموده: اول كسي كه (صلعم) نوشت دستش


قطع شد [2] و شيخ أجل أعظم آقا شيخ حسين بن عبدالصمد الحارثي العاملي (ره) والد شيخنا البهائي قدس سرهما در كتاب «دراية» در ضمن بيان اين كه براي كاتب حديث مستحب است صلوات و سلام نوشتن به رسول الله و أئمه عليهم السلام مي فرمايد: ص 193 «و يكره الرمز لذلك كما يكره بل يحرم افراد النبي صلي الله عليه و آله عن الال بالصلاة و السلام كما يفعله أعداؤهم هذا مع ما قد رووا في صحاحهم عن النبي صلي الله عليه و آله انه قال: من صلي علي و لم يصل علي آلي فقد جفاني.... الخ.


پاورقي

[1] رجوع شود به کتاب (الصلات و البشر في الصلاة علي خير البشر) تأليف مجدالدين فيروزآبادي متوفي (817) ه صاحب قاموسي ص 114 ط دمشق سال 1385 رسول‏الله و رجوع شود به اتحاف السادة المتقين بشرح اسرار احياء علوم‏الدين ج 5 ص 52 ط بيروت که علامه مرتضي زبيدي احياء العلوم غزالي را در ده مجلد شرح کرده است.

[2] انوار نعمانيه‏ي سيد جزائري خج 1 ص 132 ط تبريز.