بازگشت

ناراحت شدن آلوسي از كلمات امام رازي


و ناگفته نماند: كلماتي كه از تفسير كبير امام رازي درباره ي جهر به تسميه

نقل شد و در اين مسأله تبعيت از اميرالمؤمنين عليه السلام را تقويت كرده و گفته هر كس در دين خود به اميرالمؤمنين عليه السلام اقتدا كرده پس او هدايت يافته است آن كلمات را آقاي ابوالثناء آلوسي صاحب تفسير روح المعاني نتوانسته به هضم بدهد و برايش بسيار سنگين آمده و او را فوق العاده ناراحت كرده است و كلماتي بعد از نقل كلام امام رازي گفته و جملاتي به هم بافته كه ابدا نزد شيعه ارزشي نداشته و ناشي از ولاء و محبت وي به معاويه و خاندان بني اميه است و لذا لايق به كلمات آقاي آلوسي عدم اعتناء به آن كلمات است و وقت انسان اشرف از آنست كه برد و انتقاد وي صرف شود زيرا روح نصب و عداوت با شيعه در خانواده ي ايشان مشهور [1] و تبعيت از ابن تيمية معروف است و از


قرار معلوم سيد نعمان فرزند آلوسي از آراء ابن تيمية بر تفسير پدرش افزوده است [2] .



پاورقي

[1] محمد بهجت اثري در حالات سلسله‏ي آلوسي‏ها کتابي تأليف کرده به نام «اعلام العراق» و آن را در سال (1345) ه. ق به طبع رسانيده و در کتابخانه‏ي ما نسخه‏ي از آن موجود است و عمده نظرش در آن کتاب شرح حال استادش سيد محمود شکري آلوسي مي‏باشد که حفيد ابوالثناء آلوسي صاحب روح المعاني است خاندان آلوسي در بغداد ساکن بوده‏اند و طرفدار عقائد ابن تيمية و محمد بن عبدالوهاب‏اند اثري نامبرده گويد ص 141: و من وافق الامام ابن تيمية و المصلح الشيخ محمد بن عبدالوهاب کالمفسر الالوسي و ابنه صاحب جلاء العينين و حفيده صاحب غاية الاماني...... حفيدش عبارت از محمود شکري آلوسي است و صاحب کتاب بلوغ الارب است که مکرر چاپ شده و بهجت اثري در غايت تعصب در تسنن و عداوت با شيعه است بلي آنچه در آن کتابش حق‏گوئي کرده عبارت از انتقادش از حالات متصوفه‏ي سنيهاست ولي بسيار قلم تلخ دارد رجوع شود به آنچه درباره‏ي نبهاني صاحب تأليفات گفته ص 141 و تعجب از آنست که نسب آلوسي‏ها را به موسي مبرقع بن امام جواد (ع) مي‏رسانند چنانچه شاعر مشهور عبدالباقي عمري آن را به نظم آورده و از صحت آن سلسله‏ي نسب خدا عالم است مانند نسبي که به شيخ عبدالقادر گيلاني درست نموده و جعل کرده‏اند و نيز مانند رشته‏ي نسبي که بعضيها از اهل تسنن به حضرت امام حسن عسکري (ع) رسانيده و قطعا جعل کرده است.

[2] شيخ سلامه قضاعي عزامي شافعي در کتابش فرقان القرآن گويد: حدثنا الثقة انه اي السيد نعمان ابن السيد الالوسي صاحب التفسير زاد في تفسير والده شيئا مما يوافق اهواء ابن تيمية ص 119 ط بيروت.