مورد 4
چهارم: دوم از علائم مؤمن كه در حديث شريف آمده عبارت از زيارت (اربعين) است و شكي نيست كه مراد زيارت حضرت سيدالشهداء سلام الله عليه در روز اربعين بيستم شهر صفر در كربلاء مي باشد.
و آنچه از اذهان كج ظاهر شده و از آناني كه اعوجاج سليقه در فهم اخبار و احاديث دارند ابراز گرديده و معاني احاديث را از مصب و جريان و مسير خود خارج مي نمايند و در بعض كتابها نيز نگارش داده اند كه مراد از زيارت (اربعين) در حديث شريف عبارت از اربعين مؤمن است يعني از علائم مؤمن يكي نيز زيارت چهل نفر از برادران مؤمن مي باشد.
اين حرف خلاف متبادر از حديث در نهايت درجه قول سخيف
و معني منافي با ذوق سليم و ذهن مستقيم است با اين كه ابدا قرينه در روايت كه دلالت بر آن معني كند وجود ندارد هرگاه اين معني مراد بود بايستي عبارت: (زيارة الاربعين) را بدون الف و لام عهدي بيان مي فرمود پس با آوردن آن الفاظ شريفه با الف و لام عهد خواسته اشاره فرموده و شنونده را متنبه سازد بر اين كه زيارت اربعين نيز از سنخ سائر مثالها كه براي علائم مؤمن در حديث شريف مي شمارد مي باشد و زيارت اربعين نيز مثل آنهاست زيارتي كه در خارج در روز معهود معلوم و از كارهاي اختصاصي اهل ايمان و مشهور است.
و از حضرت امام صادق عليه السلام براي آن روز زيارت مخصوص مأثور بوده و شيخ طوسي (ره) در مصباح المتهجدين با سند معتبر بلكه صحيح از صفوان بن مهران روايت كرده و صفوان گويد: قال لي مولاي الصادق صلوات الله عليه في زيارة الاربعين تزور عند ارتفاع النهار و تقول: السلام علي ولي الله و حبيبه السلام علي خليل الله و نجيه [1] السلام علي صفي الله و ابن صفيه السلام علي الحسين المظلوم الشهيد... تا آنجا كه مي فرمايد:
و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهالة و حيرة الضلالة [2] .... الخ.
پاورقي
[1] در نسخهي مفاتيح الجنان محدث قمي (ره) و زادالمعاد «نجيبه» است ولي در نسخهي صحيحهي خطي از مصباح المتهجدين شيخ طوسي (ره) موجود در کتابخانهي ما در متن «نجيه» است و در هامش «نجيبه» نسخه بدل گذاشته شده است.
[2] امام عليهالسلام در اين فقرات زيارات اشاره به فلسفهي شهادت سيدالشهداء (ع) و نتيجهي از جانگذشتگي آن حضرت فرموده که مردم را خواسته با نهضت مقدس خود و شهادت خويشتن از جهالت و گمراهي که در اثر تبليغات سوء بنيأميه به بار آمده بود و مردم نسبت به اسلام و احکام قرآن جاهل شده بودند از جهالت و ناداني برهاند و اساس تبليغات زهرآگين بنياميه را که خودشان را ذيالقرباي رسولالله (ص) قلمداد کرده و اسلام را وارونه به مردم نشان داده بودند از بين برده و منهدم سازد و مردم را که بر ضلالت انداخته و در امور دين با ادعاء اين که اوليالامر واجب الاطاعه هستند در حيرت و سرگرداني گذاشته بودند خلاص کند و اسلام اموي و دين يزيدي را از ميان برداشته اسلام واقعي و دين حقيقي را نگهدارد چنانچه تا امروز از برکات شهادت آن حضرت اسلام واقعي محفوظ و دين واقعي الهي که خاتم انبياء (ص) آورده باقي و با کلمات چرند و خرافي بعضي از اذناب استعمار سياه در باقي ماندن اسلام حقيقي به دل کسي از اهل ايمان شبههاي راه نخواهد يافت.