بازگشت

نقل كلمات علامه ي مجلسي در زاد المعاد


علامه ي مجلسي (ره) در زادالمعاد در بيان اعمال ماه صفر فرموده: روز بيستم اين ماه مشهور است به روز اربعين يعني روز چهلم شهادت حضرت سيدالشهداء عليه السلام پس از نقل بعض زيارات براي روز اربعين فرموده:

بدان كه مشهور آنست كه سبب تأكيد زيارت آن حضرت در اين روز آنست كه حضرت امام زين العابدين عليه السلام با ساير اهل بيت در اين روز بعد از مراجعت از شام به كربلاي معلي وارد شدند و سرهاي مقدس شهداء را به بدنهاي مطهر ايشان ملحق كردند و اين بسيار بعيد است از جهات بسيار كه ذكر آنها موجب تطويل است .

و بعضي گفته اند: كه در اين روز اهل بيت عليهم السلام وارد مدينه طيبه شدند و اين نيز بسيار بعيد است.

و بعضي گفته اند: كه شايد حضرت امام زين العابدين عليه السلام با اعجاز و طي الارض مخفي به كربلاء رفته باشند از شاه و سرها را به بدنها ملحق كرده باشند و اين ممكن است اما روايتي در اين باب به نظر نرسيده است بلكه بعضي از روايات منافاتي بالجمله با اين دارد.


و وجهي كه از احاديث ظاهر مي شود آنست كه اول كسي كه از صحابه ي حضرت رسالت عليه السلام به زيارت آن حضرت مشرف شد جابر بن عبدالله انصاري بود و او در اين روز به كربلاء رسيد و آن حضرت را با شهداء زيارت كرد و چون جابر از اكابر صحابه بود و اساس اين امر عظيم را گذاشت مي تواند بود كه سبب مزيد فضل زيارت آن حضرت در اين روز شده باشد و شايد كه وجوه ديگر داشته باشد كه بر ما مخفي باشد و چون فرموده اند كه در اين روز زيارت كنيم بايد كرد و تفحص سببش ضرور نيست [1] .

از صريح كلام علامه ي مجلسي (ره) معلوم مي شود: كه آمدن امام سجاد عليه السلام با اهل بيت عليهم السلام در اربعين سال 61 هجرت به كربلاء مشهور ميان اماميه است و رؤس شهداء را آورده و با بدان طاهره ملحق كرده اند و در شهرت اين قول جاي ترديد نيست و دليلي براي استبعاد نشمرده و آن جهات بسيار را كه دوري اين قول را مي رساند ذكر نفرموده و غير از آن قرائن و دلائلي كه علامه ي محدث نوري (ره) در لؤلؤ مرجان به آنها متعرض شده و براي استبعاد آمدن اسراء اهل بيت عليهم السلام در اربعين اول به كربلاء ذكر كرده جهات ديگري نيست و تمامي آنها را نقل نموده و در اطراف آنها تحقيق و بررسي كرده و غير از استبعاد


و شبهات چيز بيشتر نبود علاوه بر دلائل و قرائن زيادي كه براي تقويت قول مشهور ذكر كرديم.

اما قائل شدن به اين كه در روز بيستم ماه صفر سال 61 هجرت وارد مدينه ي طيبه شده اند هيچگونه قابل اعتماد نيست چنانچه خود محدث نوري (ره) نيز بر آن اعتراف كرده است.


پاورقي

[1] رجوع شود به زادالمعاد اعمال ماه صفر.