بازگشت

غيرت طرفدار شبهات


طرفدار شبهات بس غيور است ناراحت نشود اگر ماندن بانوي معظمه «رباب» در كربلاء در كنار قبر سيدالشهداء (ع) اصل داشته باشد قطعا امام سجاد (ع) او را تنها نمي گذارد و بسيار احتمال قوي مي رود كه قريب يك سال مانده و بعد مراجعت به مدينه كرده است. و در مراجعت به مدينه هم قطعا با اشخاص مورد اعتماد مراجعت نموده گر چه تاريخ ساكت است ولي طرفدار شبهات يقين كند كه با افراد مورد اطمئنان مراجعت كرده است.

اگر مؤرخين احتمال مي دادند كه بعد از بيشتر از يك هزار سال اينگونه شبهات پوچ به ذهن بعض اشخاص خواهد آمد اسامي اشخاصي را كه آن بانوي معظمه با آنها مراجعت به مدينه كرده به دست مي آوردند و در تاريخ ثبت مي كردند.

در هر حال طرفدار شبهات مسلم دانسته كه آن بانوي معظمه يك سال بيشتر پس از شهادت امام عليه السلام در دنيا زندگي نكرده و در مدينه از دنيا رفته پس احتمالات و توهمات كه اهل بيت يك سال در كوفه مانده اند يا در شام زياد توقف كرده اند يا چندين ماه در اين دو محل مانده اند احتمالات و پندارهاي بي اساس و توهمات و خيالات فاسده بيشتر نيست.


پس از مسلم بودن اين كه بانوي معظمه رباب يك سال بيشتر بعد از قضيه ي كربلاء در دنيا نمانده و پس از مراجعت از اسارت شام در مدينه از دنيا رفته احتمالاتي كه در كتب ضعيفه داده اند اسراء اهل بيت چهل روز در شام توقف كرده اند يا يك ماه يا يك ماه و نيم يا شش ماه و در كتب ضعيفه ي تأليف شده در عصر حاضر كه بدون تحقيق با نشان دادن مصدر و پيدا نشدن مطلب در آن مصدر توقف شش ماه به ابن بابويه (ره) نسبت داده شده يا بعضي هيجده روز گفته يا هشتاد روز در كوفه مانده اند يا شش ماه در كوفه در حبس بوده اند تمامي اين اقوال را باطل مي كند و آن اقوال ضعيف بوده و حدسيات بوده قابل اعتماد نيست علاوه اضطراب در تعيين مدت توقف قصه را بي اعتبار كرده و سلب اعتماد و اطمئنان مي كند و بايد به مورد متيقن اكتفاء نمود و آن مدت توقف اسراء خاندان رسالت در شام كمتر بوده است و ممكن است چنانچه اهل تحقيق گفته اند بيشتر از يك هفته و هشت روز نباشد.