توقف رباب تا يك سال در كنار قبر مطهر
و در بعض تواريخ معتبره نقل شده كه رباب بنت امري ء القيس كلبي كه زوجه ي با وفاي سيدالشهداء (ع) بود و تا يك سال در كنار قبر مبارك امام (ع) در كربلاء مانده و در آنجا اقامت نمود و بعد از آن به مدينه مراجعت كرد و از كثرت غم و حزن و تأسف بر آن حضرت از دنيا رفت و آن بانوي باوفا با اسراء اهل بيت به شام رفته بود و در مراجعت در اربعين در كربلاء مانده و تا يك سال در كنار قبر مبارك امام عليه السلام در كربلاء اقامت گزيده است.
ابن الاثير در تاريخ كامل گويد: و كان مع الحسين امرأته الرباب بنت امري ء القيس، و هي أم ابنته سكينة، و حملت الي الشام فيمن حمل من أهله، ثم عادت الي المدينة...... و قيل: انها أقامت علي قبره سنة و عادت الي المدينة فماتت أسفا عليه [1] . در كتاب يكي از معاصرين است كه شيخ كليني (ره) در كتاب كافي از مصقلة بن طحان روايت كرده كه گفت: از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود: هنگامي كه حضرت سيدالشهداء (ع) شهيد شد زوجه ي كلبيه او بر قبر ابي عبدالله (ع) ماتم اقامه كرد و تا يك سال گريست.
نگارنده گويد: زوجه ي كلبيه ي آن حضرت عبارت از (رباب) مادر سكينه و عبدالله رضيع است [2] و يك سال بعد از واقعه ي كربلاء و فاجعه ي عاشوراء زنده بوده و لابد در اربعين اول در بيستم ماه صفر سال (61) هجرت از اسارت شام برگشته [3] و در كنار قبر سيد مظلومان سيدالشهداء
(ع) اقامت كرده و جلو آفتاب نشسته و در سايه قرار نگرفته و تقريبا پس از يك سال، مراجعت به مدينه نموده و از دنيا رحلت فرموده است، و ملاحظه ي تاريخ آن بانوي معظمه جريان اربعين اول سال شصت و يك را تأئيد مي كند.
و آنچه از شيخ كليني (قدس سره) نقل شد به تبعيت از يكي از معاصرين است كه به نشر بعض تأليفات اقدام كرده و بدون تحقيق و تثبت و ضبط چند كتابي طبع و نشر كرده و در كتابش به اين عبارت از شيخ كليني (ره) نقل كرده است.
ثقة الاسلام كليني در كافي از مصقلة بن الطحان [4] روايت كرده كه
گفت از امام صادق (ع) شنيدم كه فرمود هنگامي كه حضرت سيدالشهداء (ع) شهيد شد (اقامت امرأته [5] الكلبية علي قبر ابي عبدالله مأتما و بكت سنة كاملة و بكين النساء و الجواري.... الخ.
اما آنچه در كتاب كافي شيخ كليني (ره) موجود است عين عبارت آن اين است:
پاورقي
[1] تاريخ ابن الاثير ج 4 ص 88 ط بيروت.
[2] دربارهي عبدالله رضيع که آيا او همان علي اصغر است؟ يا غير از اوست رجوع شود به تعليقات آخر کتاب.
[3] رباب بنت امريء القيس کلبي است و نسبت دادن شيخ ابن شهر آشوب (ره) در مناقب ج 4 ص 82 رباب را به امريء القيس کندي شاعر مشهور اشتباه است و کندي کافر بوده و کلبي بعد از اسلام آوردنش رباب را به سيدالشهداء (ع) تزويج کرده است و شايد در نسخهي مناقب اشتباه مطبعي يا خطا از قلم ناسخ است.
[4] در کافي (مصقلة الطحان) است لفظ (ابن) را در ميان ندارد چنانچه علامهي فيض کاشاني (ره) نيز در وافي بدون کلمهي (ابن) نقل فرموده ولي کلمهي (مصقلة) را با ثاء (مثقلة) نوشته است و اسم اين شخص در کتب رجال ذکر نشده و در تنقيح المقال او را عنوان کرده و اکتفاء به وجود اسم او در سند روايتي که در باب مولد حسين عليهالسلام در کافي است و در متن به آن اشاره شد نقل فرموده و بر حسب رويهي خود فرموده که حال او در نزد من مجهول است.
[5] عبارت در کتاب معاصر مزبور به اين نحو است: (امرأة کلبية) صحيح آنست که در متن نگارش يافت.