بازگشت

كلمات اعلام درباره ي رأس اطهر


زكريا بن محمد قزويني در كتاب عجائب المخلوقات گويد:

اليوم الاول منه عيد بني أمية ادخلت فيه رأس الحسين رضي الله عنه بدمشق و العشرون منه ردت رأس الحسين الي جثته.

يعني روز اول از ماه صفر عيد بني اميه است كه در آن روز سر مبارك حسين (ع) را وارد دمشق كردند و روز بيستم از ماه صفر برگردانيده


شد سر مبارك حسين (ع) بر جثه ي مباركش.

و شيخ بهائي (ره) در توضيح المقاصد فرموده: روز اول صفر رأس مطهر امام حسين (ع) حمل بر يزيد در دمشق شد و بني اميه آن روز را عيد كردند ص 5 ط مصر.

شيخ شهيد ابن فتال نيشابوري (ره) در روضة الواعظين ص 165 و فقيه ابن نما در مثير الاحزان ص 58 طبع سنگي قديم، و سيد ابن طاووس (ره) در لهوف و شيخ طبرسي (ره) در اعلام الوري ص 151 و شيخ عبدالله بحراني (ره) در مقتل عوالم ص 154 و صاحب رياض المصائب بعد از آن كه اقوال علماي عامه را نقل كرده اند فرموده اند:

هذه اقوال المخالفين في ذلك و المشهور بين علماء الامامية انه دفن رأسه مع جسده رده علي بن الحسين (ع).

يعني اقوالي كه گفته شده تمامي آنها اقوال اهل سنت درباره ي رأس مطهر است و اما مشهور ميان علماء اماميه آنست كه رأس مطهر با جسد سيدالشهداء (ع) دفن شده است آن را علي بن الحسين عليهماالسلام برگردانيده و عمل اماميه بر اين است.

چنانچه اين قول مشهور ميان علماء اماميه را از علماء اهل سنت نيز اطلاع دارند و آن را مي دانند و بر علماء اماميه نسبت مي دهند و سيد علم الهدي (ره) چنانچه ابن شهر آشوب (ره) در مناقب نقل كرده به طور جزم اين قول را فرموده و شيخ طوسي (ره) فرموده از آن جهت


است زيارت اربعين [1] .


پاورقي

[1] در مقابل قول شيخ طوسي (ره) و رؤساء و بزرگان ديگر و نيز در مقابل قول مشهور ميان اماميه طرفدار شبهات ادعاء کرده که دفن رأس مطهر با جسد اطيب در روز اربعين دخيل در روز زيارتي بودن روز اربعين نيست ادعاء مذکور بدون مدرک و دليل است و در مقابل قول بزرگان دين و مشهور ميان اماميه ارزش ندارد و مجرد احتمال و فرض است و دليلي ندارد و الحاق رأس مطهر به جسد اطيب به دست مبارک امام سجاد (ع) شده و کسي نگفته که به دست کسي ديگر شده و يا در غير روز اربعين اتفاق افتاده و اگر در اعصار متأخره بعض احتمالات از اقلام شبهه‏تراشان کج‏سليقه صادر شده باشد مجرد احتمال بيش نيست و شيخ طوسي (ره) گرچه به ورود اسراء خاندان رسالت در اربعين اول به کربلاء تصريح نکره ولي تصريحش بالحاق رأس مطهر به جسد أطيب و همچنين تصريح بزرگان ديگر مانند «سيد» و غيره بر اين مطلب تصديق آمدن امام سجاد (ع) را به کربلاء بعد از چهل روز از عاشوراء مي‏کند چون نظرشان اين است که امام (ع) آن را ملحق کرده نه کسي ديگر و امام (ع) براي الحاق رأس مطهر در اربعين اول آمده و موقع ديگر براي اين کار نيامده است و کسي نگفته که امام (ع) تنها آمده پس با سائر افراد خاندان رسالت با هم آمده‏اند.