قبه ي در تبريز در كوه سرخاب
در تبريز در قله ي كوه سرخاب مقبره ايست به نام (عين علي زين علي) و گويند كه اصل صحيح آن عون بن علي (ع) و زيد بن علي (ع) است و در افواه عوام تحريف و تصحيف گرديده [1] و هر دو فرزندان امام
اميرالمؤمنين (ع) است ولي اين شهرت بي اصل و بي اساس است آنجا مسكن دو جولاهه ي زاهد گوشه گير بوده كه صاحب روضات الجنان حافظ حسين متوفي (997) ه. ق از ترهات و خرافات صوفيه ي سنيها افسانه ي درباره ي آنها نقل كرده است [2] و جاي تكيه ي جماعتي از صوفيهاي نعمة اللهية بوده ولي حشري در تذكره ي خود به خاطر شاه عباس كبير صفوي و خوش آيند او آنجا را خوابگاه دو جگرگوشه هاي امام اميرالمؤمنين عليه السلام
و نورديده هاي امام كونين قلمداد كرده بالاخره امام زاده درست شده و پس از چند قرن از افراد خاندان ما سادات طباطبائين عبدالوهابية مرد سليم النفس زودباوري نوشته ي حشري و امثال وي را مدرك خود قرار داده و از روي سادگي و سطحي بودن كه در بعضي طبايع انساني يك صفت غريزي است به نگارش هر نويسنده اعتماد كرده، در تاريخ بسيار ساده و سطحي و عوامانه ي خود به نام (تاريخ اولاد اطهار) نگارش داده و امام زاده ي لازم الاحترام ساخته است و بعدا اشخاصي پا به عرصه ي وجود مي گذارند و به اقوال آن ساده لوحان زودباور اطمئنان كرده و نوشته هاي آنها را براي خودشان مدرك قرار مي دهند و بعضي تقريبات و تأئيدات موهوم هم علاوه مي شود شسته و رفته امام زاده مي سازند ولي سادات و اولاد بلاشك و شبهه از بني فاطمة عليهاالسلام را احترام نمي گذارند سهل است بلكه بي احترامي مي كنند و اهانت وارد مي سازند.
پاورقي
[1] امام اميرالمؤمنين (ع) پسري به نام (زيد) ندارد تا تصحيف (بزين) شود و کثرت اولاد آن حضرت اثبات پسر زيد نامي نميکند و عون بن علي (ع) در کربلاء شهيد شده و بر شهادت وي در دشت کربلاء در کتب زيادي تصريح کردهاند مانند قرة العين في اخذ ثارالحسين ص 84 ط تهران سال 1318 ق و روضة الاحباب سيد محدث جمالالدين عطاء الله شيرازي دشتکي مشهور جال الحسيني از اکابر محدثين عامه خودش ممدوح طريقين و کتابش مقبول فريقين است رجوع شود به وقايع تتمهي محرم ص 224 و حافظ حسين در روضات الجنان ج 1 ص 166 و گويد: زيد بن علي موجود نيست و عون در کربلاء شهيد شده چنانچه از روضة الشهداء نيز قبلا شهادت عون را نقل کرده و کاشفي در روضة الشهداء تفصيل شهادت عون را نوشته ص 264 -263 ط تهران سال 1334 ش و سيد سند واسع الاطلاع آقا سيد عبدالمجيد حسيني حائري (ره) در ذخيرةالدارين ترجمهي عون را مشروحا نگارش داده و بر شهادتش در کربلاء تصريح کرده ص 165 ج 1 ط نجف سال 1345 ق و گويد: بنا به قول بعض ارباب مقاتل عون از برادران امام حسين (ع) اول شهيد است و علامهي مامقاني (ره) در تنقيح المقال آنچه در ذخيرة الدارين آورده خلاصهي آن را نقل کرده و عون را از شهداء کربلاء شمرده است و شيخنا المحدث خياباني (ره) در وقائع الايام تتمهي محرم الحرام عون را در رديف شهداء کربلاء يازده تن از اولاد اميرالمؤمنين علي (ع) شمرده و شخص نهم از آنها به شمار آورده است ص 140 ط تبريز و صاحب قاموس الرجال در اصل وجود عون بن علي (ع) ترديد کرده و گفته ابن قتيبة و شيخ مفيد او را از اولاد اميرالمؤمنين (ع) بشمار نياوردهاند و وجود او را طبري از واقدي نقل کرده ولي صاحب قاموس ملتفت نشده که صاحب استيعاب و اصابه از ابن کلبي نيز وجود و تولدش را از اسماء بنت عميس نقل کردهاند و عدم نقل اين قتيبة و شيخ مفيد (ره) دليل عدم وجود عون نميشود و صاحب قاموس گويد کسي شهادت عون را در کربلاء بر فرض تحقق وجودش ذکر نکرده معلوم ميشود صاحب قاموس چون به حقت نرسيده راه افسانه را پيموده است و آنهائي که به شهادت وي در کربلاء از اهل تتبع و اطلاع تصريح کردهاند بهتر از صاحب قاموس اطلاع داشتهاند چنانچه اسامي جمعي از آنها نگارش يافت و آنها از قصاصين محسوب نيستند چنان که صاحب قاموس پنداشته است و اين که اسمياز عون در زيارت ناحيه نيامده دليل عدم شهادت وي نيست زيرا بيشتر از ده نفر از بنيهاشم از شهداء کربلاءاند که اساميشان در زيرات ناحيه ذکر نشده است معلوم ميشود در زيارت ناحيه نظر به ذکر اسامي جمعي از شهداء کربلاء است نه به استقصاء آنهاست.
و علامهي معاصر شيخ محمد جواد مغنيه در کتاب (المجالس الحسينية) عون بن علي (ع) را از شهداء کربلاء بشمار آورده ص 133 ط بيروت چنانچه سبط ابن الجوزي در تذکرة و شخي اربلي (ره) در کشف الغمة عون را از اولاد اميرالمؤمنين (ع) نوشتهاند.
و ابن ابيالثلج بغدادي از قدماء و بزرگان و ثقات علماي اماميه که در سال 325 ه وفات يافته در (تاريخ الائمة) عليهمالسلام عون را از اولاد اميرالمؤمنين (ع) که از سائر زوجات آن حضرت غير از صديقهي طاهره (ع) متولد شدهاند ذکر کرده ص 22 ط قم سال (1368) ق چنانچه به وجود عباس اصغر از اولاد اميرالمؤمنين (ع) که غير از قمر بنيهاشم (ع) است و در کربلاء شهيد شده تصريح کرده و در زير عنوان «اصاغر» گفته که او نيز در کربلاء شهيد شد ص 22 و عباس اصغر شقيق عمر اطرف است و نسابهي عمري در المجدي و ابن شهر آشوب در مناقب و محب طبري در ذخائر العقبي قمر بنيهاشم را به (اکبر) توصيف کردهاند که ارشاد به عباس اصغر ميکند و مادر عباس اصغر امحبيب است رجوع شود به تاريخ الائمهي ابن ابيالثلج ص 10.
[2] روضات الجنان ج 1 ص 166 س 20 ط تهران.