تاريخ هجري صحيح ترين تاريخ است
و ناگفته نماند كه تاريخ هجري مبدأش معلوم و روشن و صحيح ترين تاريخ در ميان
بشر است اما تاريخ ميلادي كه فعلا در ميان اتباع كليساهاي فعلي معمول است تاريخ صحيح نبوده و مبدأش غير معلوم
و درست نيست [1] .
پاورقي
[1] چون در تاريخ تولد حضرت مسيح (ع) شش و يا هفت قول مختلف موجود است و تاريخ ميلادي معمول در عالم مسيحيت فعلي با آن اقوال که با همديگر اختلاف زياد داشته و فاصله بيشتر دارند نميسازد و اين تاريخ ميلادي پس از سالهاي دراز بعد از حضرت مسيح (ع) ساخته شده است و اين که مؤرخين در تعيين مدت و فترت ميان حضرت مسيح (ع) و ميان ظهور حضرت خاتمالانبياء صلي الله عليه و آله و سلم اختلاف دارند منشأ آن اختلاف در تاريخ ولادت مسيح (ع) است و لذا بعضي از مؤرخين گفته: (600) سال فاصله بوده و بعضي گفته: (570) و بعضي گفته: (622) و بعضي قائل است: (568) تا هجرت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم است و بعضي گفته: که مبعث در سال (610) ميلادي بوده و بعضي از مفسرين گفته که بعثت در (550) بوده و بعضي گويد: در سال (460) و غير از اينها اقوال ديگري نيز وجود دارد. و منشأ اختلاف عبارت از اختلاف ميان مؤرخين در ولادت حضرت عيسي (ع) است نه در زمان هجرت رسولالله (ص) زيرا در زمان هجرت آن حضرت اختلافي وجود ندارد. اين که گفته شد: تاريخ ميلادي پس از سالهاي دراز ساخته شده، يکي از اهل تحقيق در ديباچهي کتاب (قصهي سکندر و دارا) مطبوع در سال: 1343 ش در ايران- چاپخانهي صبح امروز ص (سي و دو) گويد: تاريخ ميلادي که امسال سال (1964) آنست فقط از ده قرن پيش قرار داده شده و سابقهي استعمال ندارد و تا قرنها بعد در همهي اروپا معمول نبوده است. بايد تحقيق کرد که چه پيش آمده که ده قرن پس از ميلاد کليسا به فکر وضع تاريخ براي ميلاد افتاده؟ و چرا اين تاريخ پس از قرار داد تا مدتي در همه کشورهائي که دين عيسوي دين رسمي بوده پذيرفته نشده است و نيز رجوع شود به صفحهي (چهل و پنج) آن کتاب نامبرده. و در اينجا به مناسبت تاريخ ولادت حضرت عيسي (ع) متذکر مطلبي شدم و آن را در تعليقات کتاب نگارش خواهم داد انشاءاللهتعالي و لذا به تعليقات رجوع شود.