راي (لجنه ي ثقافه ي كربلاء) در تعيين مرقد
و براي(لجنه ي ثقافت ديني در كربلاء)رأي مخصوصي درباره ي دفن شدن زينب كبري
عليهاالسلام در مصر يا در شام يا در مدينه ي منوره است كه اجمال آن با ترجمه به فارسي به طور اجمال و خلاصه نقل مي شود: عدد (12) از دوره ي اولي از كتاب«اجوبة المسائل الدينية في كربلاء»ص 15 س 5 سؤال 2 كدام از دو قبر صحيح است به زينب كبري عليهاالسلام نسبت داده شود؟ مرقدي كه در مصر است يا آن كه در شام مي باشد؟ (ج): كسي كه به تواريخ رجوع كند سه فقره از مراقد مي يابد كه نسبت هر سه به سيده زينب كبري بنت امام أميرالمؤمنين عليه السلام داده مي شود و هر سه نسبت صحيح است و أميرالمؤمنين عليه السلام را سه دختر بوده و نام هر يك از آنها زينب و كنيه شان ام كلثوم است. 1- زينب كنيه اش ام كلثوم خواهر ابويني سيدالشهداء عليه السلام است و ديوار بر وي ساقط شد و وفات يافت و امام حسين عليه السلام به وي نماز خواند و در مدينه ي منوره دفن شد [1] .
2- زينب كنيه اش ام كلثوم او نيز خواهر ابويني سيدالشهداء عليه السلام بوده و او معروف(به زينب وسطي)است چنانچه زينب اولي معروف به كبري است و اين زينب وسطي را پسر عمويش عبدالله بن جعفر طيار تزويج كرده و آن بانوي عصمت [2] با فرزندانش محمد و عون در حضور برادرش امام حسين عليه السلام در كربلاء بود و اوست امور عائله امام عليه السلام را در سفر كوفه و شام اداره مي نمود و وقتي كه به مدينه برگشت مصادف با عام مجاعه در حجاز شد و با زوجش به شام سفر كرد و در راه مريض شد و در خيمه ي زوجش در دمشق وفات يافت و در آنجا دفن گرديد و لذا در سنگ قبرش نوشته اند: هذا قبر زينب الوسطي بنت علي ابن
ابيطالب عليه السلام. و اوست كه بعد از وفات خواهرش زينب كبري مشهور به كبري شد نسبت به زينب صغري كه عبارت از زينب سومي است كه ذكر مي شود: 3- زينب كنيه اش ام كلثوم است و مادرش غير از مادر سيدالشهداء عليه السلام است و او را شيخ مفيد(ره)در ارشاد ذكر كرده و با برادرش سيدالشهداء عليه السلام در كربلاء و با اسراء در سفر كوفه و شام بود و در افراد خاندان امامت بر شهادت امام حسين عليه السلام از گريان ترين اشخاص بشمار مي رفت و بعد از وقعه ي حره و مباح كردن يزيد جان و مال مردم مدينه او اقامه ي نوحه و ماتم به برادرش مي كرده و ظلم و ستم يزيد را اشاعه مي داد و عامل يزيد در مدينه به وي نوشت اگر تو استقرار سلطنت خود را در حجاز خواسته باشي لازم است زينب را از مدينه اخراج نمائي و يزيد امر به خارج كردن وي از مدينه به مصري كرد و عامل گمان كرد كه مصري كه مركزش قاهره است آنجا را اراده كرده و زينب داخل مصر شد و در غره شعبان 65 وارد گشت و وقتي كه به مصر رسيد اهل مصر احترامش كردند و با تجليل در خانه ي والي مصر مسلمة بن مخلد انصاري وارد نمودند و زينب از زحمات سفر شكايت داشت و مريض بود و او را اجل در آنجا درك كرد و در همان جا دفن شد.
پاورقي
[1] چنانچه در علم امام(ع)ص 287 از وسائل الشيعة شيخ حر عاملي قدسسره نقل شده در روايت عمار است: اخرجت جنازة امکلثوم بنت علي و ابنها زيد بن عمر و في الجنازة الحسن و الحسين و عبدالله بن عمر و عبدالله بن عباس و ابوهريره فوضعوا جنازة ممايلي الامام و المرأة ورائه و قالوا هذا هو السنة. ولي تزويج عمر امکلثوم را محل شبهه و اختلاف است که موضوع تحقق يافته يا نه؟ کساني که جزم به وقوع موضوع ميکنند سخت در اشتباهند چنانچه تحقيقش خواهد آمد.
[2] در ملحقات به کتاب ترجمهي علم امام(ع)با شواهد و قرائن آشکار تحقيق کردهام که مراد از امکلثوم که شب نوزدهم ماه مبارک رمضان امام أميرالمؤمنين عليهالسلام در خانهي آن دخترش بود عبارت از زينب کبري عليهاالسلام عيال عبدالله بن جعفر طيار ميباشد و به وي مهمان بود رجوع شود به کتاب علم امام(ع)ص 221.