بازگشت

حركت دادن يحيي بن هرثمه به امام هادي از مدينه


شيخ امام فقيه قطب الدين راوندي (ره) در كتاب نفيس (الخرائج و الجرائح [1] ) نقل كرده از يحيي بن هرثمة [2] گويد: مرا متوكل پيش خود خوانده و به من گفت: با همراهي سيصد نفر به كوفه رفته و


از آنجا از طريق صحرا عازم مدينه باش و امام هادي سلام الله عليه را با اكرام و احترام و تجليل پيش من حاضر كن.

يحيي بن هرثمه جريان رفتن خود را به مدينه شرح داده و كرامتي كه از امام عليه السلام به ظهور پيوسته آن را تفصيلا نقل كرده و گويد: امام عليه السلام براي سفر خود و همراهانش لباسهائي كه مناسب فصل تابستان و گرماي حجاز در ماه تموز نبود به خياط امر فرمود تهيه نمود و من تعجب از اين كار آن حضرت مي كردم و در دل خود مي گفتم كه ميان ما و عراق ده روز راه است او اين لباسها را براي چه مي خواهد و بعد از آن در عرض راه دچار باران و سرماي شديد شده و علت تهيه ي آن لباسها به وي روشن گشته و كار به جائي رسيده كه يحيي بن هرثمة به قبول مذهب شيعه مفتخر گرديده است اگر كسي طالب تفصيل آن قضيه باشد به كتاب خرائج رجوع كند [3] .

از اين قضيه ي تاريخي از كلام يحيي كه گويد: (ميان ما و عراق ده روز راه است ) معلوم مي شود كه از مدينه ي منوره تا عراق و سامراء اين همه راه را به ده روز بطور عادي آن زمان طي مي كرده اند و اربلي (ره) نيز اين قضيه را از قطب الدين راوندي (ره) در كشف الغمة نقل كرده


است [4] .


پاورقي

[1] کتاب الخرائج و الجرائح از کتب معتبره و نفيسه است و داراي نکات جالب و فوائد زياديست که در کتب ديگر به چشم نمي‏خورد.

[2] هرثمة از سرلشگرها و قائدين جيش مأمون‏الرشيد عباسي و از جان‏نثاران مخصوص وي بود و مأمون را در ظلمها و ستمهاي او کمک کرده و به مصداق فرمايش رسول‏الله صلي الله عليه و آله و سلم که فرموده: من اعان ظالما علي ظلمه سلطه الله عليه- بالاخره در اثر سعايت ذوالرياستين که وزير خائن بيش نبود او به مجرد اين که از عراق حرکت و وارد مرو شد در سال دويست از هجرت او را مأمون کشت و صدوق عليه‏الرحمه روايتي از هرثمة راجع به وفات امام رضا عليه‏السلام در عيون اخبار الرضا عليه‏السلام نقل کرده که هرگز با تاريخ وفات امام رضا عليه‏السلام نمي‏سازد زيرا امام عليه‏السلام در سال 203 از هجرت از دنيا رحلت فرموده چنانچه در تعليقات خود بر انوار نعمانيه‏ي سيد محدث جزائري (ره) تحقيق کرده‏ام به آنجا مراجعه شود و پسرش يحيي در اثر کرامات حضرت امام‏هادي سلام‏الله‏عليه شيعه و مؤمن شده ولي از اعوان ظلمه محسوب است.

[3] خرائج ص 209 مطبوع با اربعين مجلسي (ره) و کفاية الاثر خزاز رازي قمي (ره) در سال 1305 ه ق ط تهران.

[4] رجوع شود به جلد 3 کشف الغمة ص 255 ط تهران سال 1381 ه.