بازگشت

قائل شدن علامه ي نوري به جزيره ي خضراء


مانند آنچه علامه ي محدث نوري(ره)در قصه ي جزيره ي خضراء كرده است چون ديده

به عقيده ي خودش با حرف يك نفر يا دو نفر مجهول الحال بلكه مسيحي اعتقاد به وجود جزيره ي خضراء كرده ولي چون از جزيره كسي سراغ نداده يا به فرمايش شيخ اكبر حاج شيخ جعفر كاشف الغطاء(ره) [1] به جزيره هاي رسيده اند كه آثاري در آنها از آنچه ادعا


مي كنند نديده اند قائل شده كه جزيره ي خضراء از انظار غايب است و اين ادعا بدون دليل است و آمدن امام سجاد عليه السلام را به كربلاء هم در اربعين اول بگوئيم كه بطي الارض شده چنانچه از شاگردان [2] علامه ي نوري(ره)قائل شده و از ديگران نيز احتمال داده اند [3] ولي حرفي است بي مدرك و ادعائيست كه دليل ندارد. نظر به تشويش افكار و شبهات و اشكالاتي كه از قلم علامه ي نوري(ره)تراوش كرده ساليان دراز است كه در ايام اربعين هر سال آن شبهات در اذهان و زبانها تجديد مي شود و پاره ي از اهل غرض نيز آنها را عنوان كرده و مي خواهند در ميان شيعه در تقويت آن شبهات بكوشند بلكه خللي در اذهان پيدا شود و به اين مناسبت در اين سال 1392 قمري


در تبريز بعضي از اهل ديانت و تقوي از اينجانب سئوالي كرده و خواستار جواب شد و سئوال معظم له بقرار زير بود: اسلاميان پناها. چه مي فرمائيد؟ در اين مسأله ي تاريخي يعني ورود اهل بيت حضرت حسين عليه السلام به كربلاء يا مدينه پس از خلاصي از شام كه در كتب تاريخ به طور مختلف نقل گرديده است و عالم جليل محدث نوري(ره)در كتاب لؤلؤ مرجان راجع به موضوع مذكور تحقيقاتي نموده حاصلش اين است كه خبر ورود اهل بيت به كربلاء در كتاب لهوف مرحوم سيد بن طاووس(ره)از جهاتي مخدوش است. .. الخ. تا آخر سئوال معظم له كه بعدا به فقرات آن اشاره و بررسي خواهد شد آن ان شاء الله تعالي.


پاورقي

[1] رجوع بشود به کتاب حق‏المبين شيخ اکبر شيخ جعفر کاشف‏الغطاء(ره)که در رد اخباري مسلک‏ها نوشته ص 87 ط تهران و به تعليقات انوار نعمانيه ج 2 ص 69 -64.

[2] رجوع شود به کتاب وقايع‏الشهور و الايام بيرجندي ص 54 ط تهران.

[3] در صورتي که کسي از شيعه قائل نشده که آمدن امام سجاد(ع)براي الحاق سر اطهر به جسد اطيب به کربلاء به خارق‏العاده و طي‏الارض بوده است فقط آنچه از شيعه قائل شده‏اند در آمدن امام سجاد(ع)براي دفن اجساد مطهره‏ي شهداء کربلاء و جسد اطهر سيدالشهداء(ع) است که به طريق غيرعادي و به نحو اعجاز به کربلاء آمده و ابدان طاهره خصوص جسد اطيب را دفن کرده است.