بازگشت

الحاق سر مقدس سيدالشهداء به بدن مطهرش


اي كساني كه سؤال كرديد كه: آيا سر مبارك حضرت ابي عبدالله «عليه السلام» را به بدن مقدسش ملحق كرده اند، و با كشف و نبش قبر كه حرام است چگونه سازش دارد؟ خداوند شما را در اين كشف حقايق موفق بدارد، اكنون به پاسخ آن توجه نمائيد.

پاسخ اين كه: آيا سرها ملحق شد و آيا نبش قبر شد در حالي كه حرام است و آيا چگونه به ابدان ملحق گرديد؟ گذشته از جنبه ي تاريخي مورد بحث علمي محققين علماي اسلام و شيعه بوده است.

علماي شيعه و سنت اتفاق دارند كه سرهاي شهداي طف پس از قطع به شمشير بغي و جور، به ابدان طاهرين آنها اعاده و ملحق شد.

از جمله كساني كه متعرض اين مسئله شده اند از علماي اماميه:


1- ابوعلي محمد بن الحسن النيشابوري معروف به فتال در «روضة الواعظين» صفحه ي 165 است.

2- شيخ جليل ابن نما حلي در «مثير الأحزان» صفحه ي 58 كه هر دو از علماي قرن ششم هستند مي گويند: الحاق سر مبارك سيدالشهداء به بدن مطهر از مسائل مورد اتفاق علماي اماميه است.

3- شريف نقيب سيد رضي الدين بن طاووس در «لهوف» صفحه ي 112 چاپ صيدا مي نويسد: الحاق سر به بدن عمل اماميه است كه محل ترديد نيست.

4- ابن شهرآشوب در «مناقب» صفحه ي 200 جلد 2 چاپ ايران.

5- طبري در «اعلام الوري» صفحه ي 151 به نقل از سيد مرتضي مي نويسد: سر مقدس ابي عبدالله بن بدن مطهرش ملحق شد از شام به كربلا.

6- شيخ عبدالله بن نور الله بحراني كه از شاگردان مجلسي است در «مقتل العوالم» صفحه ي 154 مي نويسد: سر مطهر پس از گرداندن در شهرها به بدن اعاده و الحاق و دفن شده است.

7- علامه ي مجلسي در «بحار» صفحه ي 228 جلد 10 مي فرمايد: مشهور بين علماي اماميه ي ما اين است كه حضرت علي بن الحسين «عليه السلام» سر مبارك را از دست دشمن گرفت و با جسد مبارك دفن كرد.

8- سيد محمد حسن قزويني در «رياض المصائب» صفحه ي 415 از بعض مسائل سيد مرتضي و ابي مخنف و شيخ طوسي و «امالي» صدوق نقل كرده كه: سر مبارك از شام به كربلا اعاده داده شد، و با جسد مطهر دفن شد.

اما آنها كه از اهل سنت در اين مسئله بحث كرده اند

1- قزويني در «عجايب المخلوقات» صفحه ي 67 مي نويسد: در بيستم ماه صفر


سر حسين «عليه السلام» به بدنش ملحق شد.

2- شبراوي شافعي در «اتحاف بحب الاشراف» صفحه ي 12 مي نويسد: سر مقدس به بدنش اعاده داده شد، پس از چهل روز.

3- ابن حجر هيثمي در «شرح همزيه ي بوصيري» مي نويسد: سر حسين بعد از چهل روز از كشتنش، به بدن ملحق شد.

4- سبط ابن جوزي در «تذكرة الخواص» صفحه ي 150 مي نويسد: مشهورترين خبر اين است كه سر حسين در كربلا به بدن ملحق و دفن شد.

5- مناوي در «كواكب الدريه» صفحه ي 57 جلد 1 پس از نقل بيان اين كه اماميه اتفاق دارند كه سر حسين «عليه السلام» در كربلا به بدن ملحق و دفن شد مي گويد: اين خبر نزد من رجحان دارد و مورد تأييد است.

6- قرطبي از بعضي اهل كشف نقل مي كند كه: براي او ثابت شد كه سر مبارك در كربلا به بدن ملحق شد.

پس از اين اتفاق يك سلسله اخباري ديگر در دست است، اگر چه حجت قطعي قوي نيست كه سر مطهر امام حسين در قبر مقدس اميرالمؤمنين در نجف دفن شده، ولي رجالي كه اين روايات را نقل كرده اند معروف نيستند، و لذا اماميه در رجال متعرض آنها نشده اند [1] .



پاورقي

[1] کساني که نوشته‏اند سر حسين (ع) به بدن برگشت و دفن شد:

حبيب السير؛ نفس المهوم ص 253؛ رياض الاحزان ص 155؛ روضة الواعظين ابن‏فتال ص 165؛ مثير الاحزان ابن‏نما ص 58؛ لهوف سيد ابن‏طاووس ص 112؛ اعلام الوري شيخ طبرسي ص 151؛ مقتل العوالم ص 154؛ رياض المصائب؛ بحارالانوار در چندين مورد من جمله: جلد 11 - 10؛ مناقب ابن شهرآشوب ص 200 ج 2؛ سيد مرتضي در رسائل؛ شيخ طوسي در زيارت اربعين؛ در عجايب المخلوقات قزويني ص 670 بيستم صفر بوده که سرها را رد کردند براي الحاق به بدن؛ ابن‏حجر در شرح همزيه‏ي بوصيري مي‏نويسد: پس از چهل روز سرها را برگردانيدند که به بدن ملحق کنند؛ بشارت المصطفي ص 164.