بازگشت

نظريه ي علماي اعلام در رجحان زيارت اربعين


علماي اعلام اتفاق دارند كه اربعين، روز بيستم ماه صفر است؛ و زيارت اربعين هم كه مأثور وارد شده و مثاب است، همان زيارت بيستم ماه صفر است.

شيخ طوسي ابوجعفر محمد بن حسن متوفي 460 در كتاب «التهذيب» صفحه ي 17 جلد 2 باب فضل زيارت الحسين «عليه السلام» مي نويسد: اخبار وارده در زيارت مقيد به اوقات خاصه است كه از آن جمله روز عاشورا و روز بيستم ماه صفر است، طبق روايت جابر بن عبدالله انصاري كه اولين زائر بوده.

در «مصباح المتهجد» صفحه ي 551 در استحباب زيارت حسين روز اربعين كه


بيستم ماه صفر است مي نويسد: روزي است كه جابر در اين روز به زيارت آمد.

و سيد ابن طاووس در «اقبال» و علامه ي حلي در «المنتهي» و علامه ي مجلسي در مزار بحار و شيخ يوسف بحراني در «حدائق» و حاجي نوري در «تحية الزائر» و شيخ عباس قمي در «مفاتيح»، همه از شيخ طوسي نقل كرده اند.

فقط شيخ بهائي در «توضيح المقاصد» مي نويسد: اربعين حسين 19 ماه صفر مي شود، و اين نظريه روي حساب دهم محرم است كه جزو عشره ي اول مي شود، و بايد چهلم جزو عشره ي دوم 19 باشد، و اين رأي اولين خلاف متعارف است، ثانيا ربطي به ثواب و زيارت مأثوره ندارد، چه همه ساله كه اختلاف حسابي در تمام و ناقص بودن نيست كه بگوئيم اگر ماه محرم 29 روز بوده، اربعين نوزده مي شود، و چهلم را از روز 11 محرم مي شمارند، چنانچه مجلسي از كفعمي در وجه تسميه ي زيارت اربعين در حديث حضرت عسكري «عليه السلام» مي نويسد: اربعين روز بيستم ماه صفر است كه چهل روز پس از عاشورا مي باشد، يعني چهلم شهادت حسين «عليه السلام» است، و اين همان روزي است كه جابر بن عبدالله انصاري براي زيارت قبر سيدالشهداء آمد و حديث نبوي را روايت كرد، و اول زائر قبر حسين در اولين اربعين بوده.