بازگشت

تعيين روز اربعين


به اتفاق همگان روز بيستم صفر روز اربعين است؛ به جز آنچه از شيخ بهايي نقل كرديم كه روز نوزدهم صفر را اربعين قرار داده است [1] اما او تنها كسي است كه چنين اعتقادي دارد و اين اختلاف نيز ناشي از به حساب آوردن يا نياوردن روز عاشورا است. گويا نبايد آن را به حساب آورد زيرا مقصود گذشت آن مقدار زمان بعد از شهادت است. بنابراين روز يازدهم محرم يك روز از شهادت مي گذرد و به همين ترتيب پيش مي رود تا آنكه روز بيستم صفر چهل روز از شهادت امام (ع) مي گذرد.

سيد ابن طاووس مي گويد: «اگر گفته شود: چگونه روز بيستم صفر اربعين مي شود، چرا كه اگر قتل امام حسين (ع) روز دهم محرم باشد، روز دهم جزء اربعين به حساب مي آيد و چهل و يك روز مي شود، در پاسخ گفته مي شود: شايد ماه محرم كه امام (ع) در آن كشته شد ناقص بوده است و روز بيستم صفر چهل روز كامل بوده است. چنانچه روز اربعين با بيست روز از صفر محاسبه شود، يا اينكه همان طور كه گفتيم ماه ناقص است يا آنكه ماه كامل است، ولي روز شهادت آن حضرت، در زمره ي عدد چهل محسوب نمي شود. چرا كه قتل وي در پايان روز بوده و همه ي آنها روز در عدد به شمار نمي آيد. چنين تأويلي براي عارفان كافي است، و آنان خود به اسرار پروردگار عالميان در تعيين وقت هاي زيارت پاكان آگاه ترند» [2] .


پاورقي

[1] توضيح المقاصد، ص 6.

[2] اقبال الاعمال، ص 589.