بازگشت

محمد بن اشعث مسلم را خلع سلاح مي كند


مسعودي مي گويد: ابن اشعث هنگام دادن امان شمشير و سلاح مسلم را از او گرفت. يكي از شاعران ابن اشعث را در اين باره هجو كرده، گفته است:



وَ تَرَكْتَ عَمَّكَ [1] . أنْ تقُاتِلَ دُونه

فَشَلا، وَ لولا انت كانَ منبعاً



و قلتَ وافد آل بيت محمد

و سلبت اسيافاً لَهُ و دروعاً [2] .



عمويت را از ترس رها كرده و از او دفاع نكردي، اگر تو نبودي كسي بر او دست نمي يافت فرستاده خاندان محمد را كشتي و شمشيرها و زره هاي او را ربودي!


پاورقي

[1] مقصود از «عموي تو» (که در شعر آمده است) هاني است، چرا که از قبايل عيني است که ابن اشعث نيز از آنها است.

[2] مروج الذهب، ج 3، ص 68. محمد علي عابدين گويد: غارتگري براي ابن اشعث و خانواده اش که به اين کار مشهورند، امر شگفتي نيست! پسرش، عبدالرحمن کسي است که قطيفه حسين بن علي را در کربلا ربود و کوفيان به او لقب عبدالرحمن قطيوز دادند مختصر البلدان ابن الفقيه، ص ‍172، چاپ ليدن (مبعوث الحسين، ص 229). ليکن مشهور آن است که اين کار را برادرش قيس بن اشعث کرد.

شيخ قرشي گويد: «برخي اراذل کوفه رفتند و ردا و جامه مسلم را ربودند!» (حياة الامام الحسين بن علي 7، ج 2، ص 409).